J

Accent op aandacht

Leerlingen locatie Waskemeer debatteren in de raadzaal van Gemeente Ooststellingwerf

Leerlingen locatie Waskemeer debatteren in de raadzaal van Gemeente Ooststellingwerf

Het is inmiddels een traditie aan het worden dat één periode in het jaar in Waskemeer aandacht wordt besteed aan debatteren. Dit jaar koos een enthousiaste groep van 19 leerlingen voor het keuzevak, dat wordt aangeboden in KWT. KWT staat voor keuzewerktijd, een uur waarin leerlingen zelf kunnen kiezen waar zij mee aan de slag gaan. Het vak debatteren is er op gericht dat de leerlingen zichzelf uitdagen om in het Engels te spreken, leren over hoe de politiek werkt en een moeilijke situatie leren doorgronden. Tijdens deze lessen kregen de leerlingen les in het debatteren, maar ze kregen ook informatie over het probleem dat ze wilden gaan bespreken en ze leerden hoe je naar informatie kunt zoeken.

Docent godsdienst Arnout Couperus-Hamstra: ‘Het is prachtig om te zien hoe leerlingen van klas 1 tot en met klas 4 samen hun tanden durven te zetten in een moeilijk stuk wereldproblematiek en er dan zo enthousiast mee aan de slag gaan. Een moeilijke situatie was er zeker, want de leerlingen hadden er voor gekozen om te proberen tot een vredesakkoord tussen Iran, Irak, Israël, Rusland en de Verenigde Staten te komen. Drie leerlingen namen de rol van Verenigde Naties aan en schreven een voorstel, waar de rest op kon reageren. Dat deden ze dan ook met verve op 5 maart, toen het einddebat plaatsvond in de gemeenteraadszaal.  

Burgemeester Oosterman, die de leerlingen bij het debat begeleidde, zei daarover: ‘Ik ben heel blij dat jullie hier zijn, want op die manier leren jullie de gemeente beter kennen en leren jullie meer over de politiek.’ Oosterman begeleidde de leerlingen tijdens het debat. In het debat bleek dat de leerlingen zich goed hadden voorbereid. Zo hadden de vertegenwoordigers van Rusland bijvoorbeeld een speech geschreven waarin direct de toon werd gezet: wij willen wel meedenken, maar alleen als er ook met ons wordt meegedacht.

De verdeeldheid bleek uiteindelijk te groot, want behalve een oproep om verder te werken aan vrede bleek er niets te zijn dat de landen echt kon verenigen. Dat paste dan wel weer heel goed bij de echte situatie, want ook daar is geen enkele oplossing in zicht. Wel reageerden de leerlingen volop op elkaar, ze stelden elkaar veel vragen en dachten kritisch na. Geschiedenisdocent Rik Berends zei daarover: ‘Het is heel erg gaaf om te zien hoe sommige leerlingen in een normale, klassikale setting soms best stil kunnen zijn, maar zich hier achter een microfoon in de raadszaal wel durven te uiten.
We zagen tijdens het debat het zelfvertrouwen groeien en alleen dat maakte dit meer dan de moeite waard voor ons als docenten.’

CSG Liudger te Burgum, Drachten en Waskemeer

0512 305 700

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.