STEAM for all Finland

Afgelopen week zijn tien leerlingen uit 4 vwo naar Helsinki geweest in het kader van STEAM for all. Samen met leerlingen uit Finland, IJsland, Portugal en Turkije hebben ze een programma gevolgd met als belangrijkste vakken Art en Technology. STEAM for all wordt mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van de Europese Commissie.

De eerste dag

De maandag stond in het teken van kennismaking. De spellen die de Finse collega’s met de leerlingen en de docenten deden, resulteerde erin dat alle leerlingen die in het hostel verbleven elkaar de rest van de week ook ’s avonds opzochten in de lounge om spelletjes te doen en met elkaar te kletsen. Hierdoor ontstond er vanaf de eerste dag een mooie groepsdynamiek. ’s Middags was het tijd om vanaf een besneeuwde heuvel af te sleeën en er stond een saunabezoek op het programma.  

Dag twee en drie

Op dinsdag en woensdag kregen de leerlingen workshops in dans, drama en muziek, om daarna een toneelstuk voor te bereiden. Daarbij moesten ze zelf zorgen voor het verhaal, geluid, achtergronden met behulp van kunstmatige intelligentie en belichting. Op woensdagmiddag voerden de leerlingen hun toneelstukken op. Na afloop stond een bezoek aan de tentoonstelling van Hans Op de Beeck ‘The Quiet Parade’ gepland.  

Dag vier

Op de vierde dag was het tijd voor twee workshops op de universiteit: bruggen bouwen met spaghetti en origami. In de middag brachten de leerlingen en docenten een bezoek aan het eiland Suomenlinna. Dit eiland staat op de UNESCO-Werelderfgoedlijst en is populair bij zowel toeristen als bij de lokale bevolking. Soumenlinna betekent ‘Fins Fort’, maar in de haven van Helsinki wordt dit eiland in het Zweeds aangeduid als ‘Sveaborg’. Dat betekent ‘Zweeds Fort’. Dit fort is gebouwd toen Zweden het voor het zeggen hadden in Finland.  

De laatste dag

De laatste dag is aangebroken. In de ochtend was een rondleiding door het gebouw van de Ooppera en door de nieuwe bibliotheek van Helsinki onderdeel van het programma. In de middag hadden de docenten een vergadering gepland. Voor de leerlingen betekende dat vrije tijd!  

Terugblik

Leerlingen blikken enthousiast terug op dit avontuur:

“Ik heb veel geleerd over andere culturen, met name over de Finse cultuur en hun schoolsystemen.”

“Door deze reis durf ik meer Engels te spreken, superfijn!” Hieraan voegt een andere leerling toe ‘dat het lang niet zo eng is om een gesprek met onbekenden aan te gaan of om op onbekenden af te stappen, dan eerst gedacht’.

Begeleidende docenten zijn ook erg tevreden over deze reis, met name over het sociale gedrag wat de leerlingen hebben laten zien. En hoe de leerlingen de opdrachten uitvoerden en daarbij Engels spraken.

‘Het was een feest om met de leerlingen in Helsinki te zijn geweest.’

 

Sfeerimpressie

 

Meer weten over STEAM FOR ALL? Lees dan ook dit bericht