Schoolgids CSG Liudger Splitting

CSG Liudger Splitting is een open christelijke school voor vmbo basis, kader, mavo en mavo/havo. Op deze pagina vindt u de digitale schoolgids van CSG Liudger Splitting. Overal waar ouders staat kunt u ook ouder(s)/verzorger(s) lezen. Neem voor vragen gerust contact met ons op via splitting@csgliudger.nl    

Welkom!

CSG Liudger Splitting is een gezellige school, met een mooie afwisseling van praktijkgericht onderwijs en theorie. Samen zorgen we dat onze leerlingen op een fijne manier en met mooie herinneringen een diploma halen. We vinden het belangrijk dat onze leerlingen doen wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. Wilt u kennismaken met onze school? Bekijk dan onderstaand filmpje! 

Onderwijsvisie
CSG Liudger Splitting is een school voor vmbo basisberoepsgerichte en kaderberoepsgerichte leerweg, mavo en mavo/havo in Drachten. Bij ons op school vinden we respect, ontplooiing, betrokkenheid en veiligheid belangrijk. Dit ziet u onder andere terug in het brede aanbod bij ons op school, de coachmomenten en tijdens diverse burgerschapsactiviteiten.

Onderwijsaanbod
CSG Liudger Splitting biedt drie opleidingsrichtingen waar leerlingen examen in kunnen doen.

  • vmbo basisberoepsgerichte leerweg
  • vmbo kaderberoepsgerichte leerweg
  • mavo* (gemengde en theoretische leerweg)

* De gemengde en theoretische leerweg van het vmbo heet op de Splitting mavo.

Leerlingen die zich op de grens bevinden van de basis- en kaderberoepsgerichte leerweg, de kaderberoepsgerichte leerweg en de mavo of de mavo en de havo, kunnen in klas 1 ontdekken welk niveau het best bij ze past. Ze worden geplaatst in een heterogene klas, namelijk:

  • basisberoepsgerichte/kaderberoepsgerichte leerweg
  • kaderberoepsgerichte leerweg/mavo
  • mavo/havo 

Kijk voor een toelichting op de verschillende leerwegen op www.csgliudger.nl/splitting

Accentprogramma
Al onze leerlingen volgen in de eerste twee jaar een accentprogramma. Tijdens dit programma kunnen ze ontdekken wat ze leuk vinden en wat bij hun past. Afhankelijk van de opleiding krijgt een leerling twee of vier uur per week accentlessen aangeboden. Komt een leerling er tijdens een schooljaar achter dat een accent niet past? Dan kan de leerling het jaar erop voor een ander accent kiezen. We bieden zes accenten aan:

  • sport
  • creatief
  • welzijn
  • ondernemen
  • groen
  • techniek


Profielen

Na twee jaar kiest iedere leerling een profiel. Het is handig om een profiel te kiezen dat aansluit bij de vervolgopleiding. Leerlingen krijgen afhankelijk van de opleiding, drie tot veertien uren per week les in het gekozen profiel. Kijk voor een video per profiel op www.csgliudger.nl/splitting. Bij voldoende aanmeldingen en afhankelijk van de opleiding, kunnen leerlingen kiezen uit de volgende profielen:

  • Zorg & Welzijn (basis, kader en mavo)
  • Economie & Ondernemen (basis, kader en mavo)
  • Dienstverlening & Producten (basis, kader en mavo)
  • Bouwen, Wonen & Interieur (basis en kader)
  • Mobiliteit & Transport (basis en kader)
  • Produceren, Installeren & Energie (basis en kader)
  • Groen (basis en kader)


Extra uitdaging
Leerlingen die mavo doen en extra uitdaging willen, kunnen na het tweede jaar één of twee extra vakken kiezen en hier examen in doen.

Kernvakken op een hoger niveau
Ook bestaat in alle leerjaren de mogelijkheid om tenminste één van de kernvakken op een hoger niveau te volgen. De kernvakken zijn: Engels, Nederlands en wiskunde.

Praktijkgericht programma

Technologie & Toepassing
Bij de mavo krijgen onze leerlingen in klas 1 en 2 het praktijkgerichte vak Technologie & Toepassing (T&T). In klas 3 kunnen leerlingen ervoor kiezen om het praktijkgerichte programma T&T te volgen. T&T heeft raakvlakken met het vak Onderzoeken en Ontwerpen (Technasium havo/vwo). Bij T&T werken leerlingen in groepen aan echte opdrachten van bedrijven, die ze met behulp van technologie gaan oplossen. Door het uitvoeren van deze praktijkopdrachten komen ze in contact met externe opdrachtgevers vanuit verschillende werkvelden, zoals ICT, ondernemerschap, sport en medisch, logistiek, industrie, voeding en leefomgeving en kunst en cultuur. 

Om het onderwijs levendig, toekomstgericht en aansprekend te houden, bieden wij diverse extra onderwijsactiviteiten aan.  

Levensbeschouwelijke burgerschapsvorming
Bij schoolbrede of vakoverstijgende projecten en buitenschoolse activiteiten (stages, excursies etc.) is er veel aandacht voor burgerschapsvorming. Leerlingen maken kennis en worden uitgedaagd om na te denken over begrippen als geloof en levensbeschouwing, democratie, grond- en mensenrechten, duurzame ontwikkeling, conflicthantering, sociale verantwoordelijkheid, gelijkwaardigheid en het omgaan met verschillen in de maatschappij.

Internationale activiteiten
In de bovenbouw bieden we een internationale activiteit aan. Tijdens deze activiteit leren ze een andere taal te spreken, doen ze culturele en maatschappelijke ervaringen op en verbreden ze hun kijk op de wereld.

Schoolbrede en vakoverstijgende activiteiten
We organiseren regelmatig schoolbrede en vakoverstijgende activiteiten. Denk aan:
• vieringen (Kerst en Pasen)
• schoolfeesten
• sport- en speldagen
• vrijwilligerswerk of een maatschappelijke stages
• beroepenstages
• excursies in het binnen- en buitenland
• projecten binnen en buiten de school
• culturele activiteiten

Loopbaanontwikkeling
Als school werken we nauw samen met het regionale bedrijfsleven en het mbo. In de onder- en bovenbouw gaan onze leerlingen op (snuffel)stage en excursies naar bedrijven en andere instellingen. In de bovenbouw kunnen onze leerlingen vakken en modules op het mbo volgen, zo krijgen ze een goed beeld van het mbo. Ook worden er beroependagen en beleefmarkten georganiseerd, waarop mbo- en havo-instellingen uit de regio aanwezig zijn om voorlichting te geven.

Kwaliteit
De kwaliteit van het onderwijs wordt op diverse manieren gemeten; de resultaten van deze toetsen zijn niet altijd in cijfers uit te drukken. Naast de externe onderzoeken die worden gedaan, toetsen wij ook zelf de kwaliteit van het onderwijs. Op www.scholenopdekaart.nl staat meer informatie over de onderwijskwaliteit, zoals de onderwijsresultaten, de tevredenheid van leerlingen en ouders en het onderwijsbeleid. 

Onderwijsinspectie
De onderwijsinspectie bepaalt jaarlijks met een risicoanalyse en eventueel met nader onderzoek of er aanwijzingen zijn dat een school onvoldoende kwaliteit levert. De kwaliteit van het onderwijs is bij CSG Liudger Splitting prima op orde. Leerlingen lopen weinig vertraging op in de onderbouwklassen en ook de doorstroom in de klassen richting het examen is goed. CSG Liudger Splitting heeft het vertrouwen van de inspectie gekregen dat de kwaliteit van het onderwijs op het gewenste niveau is en krijgt daarom basistoezicht.

Onderwijstijd
CSG Liudger Splitting biedt een onderwijsprogramma aan dat voldoet aan de wettelijk verplichte onderwijstijd. De leerlingen krijgen voldoende tijd om te leren wat ze moeten leren en goed voorbereid te zijn op het examen (naar inhoud en niveau).

Bij ons op school staan de leerlingen er niet alleen voor, we doen het samen. We vinden het belangrijk iedereen voldoende aandacht krijg. Heeft een leerling ondersteuning nodig? Dan kijken we samen met de leerling en ouders wat nodig is.

Begeleiding op school

Coachmoment
Aan het begin van de dag is in het rooster een halfuur vrijgemaakt voor coaching. Dit kan individueel zijn, maar ook klassikaal. Daarnaast is er wekelijks tijd beschikbaar voor extra begeleiding. 

Decanen
Voor vragen over de profielkeuze of (vervolg)opleiding kunnen leerlingen terecht bij onze decanen. 

  • Dhr. H. van Dijk (basis en kader): (0512) 30 57 88
  • Dhr. I. Berdik (mavo): (0512) 30 57 88


Ondersteuningscoördinator
Soms heeft een leerling meer ondersteuning nodig dan de coach kan bieden. Op dat moment kan de leerlingcoördinator of de ondersteuningscoördinator in beeld. Samen onderzoeken we wat een leerling nodig heeft. Onze ondersteuningscoördinator is:

  • Mevr. R. Algra: (0512) 30 57 88


Ondersteuningslokaal

Voor leerlingen die het nodig hebben om buiten de groep te werken biedt lokaal 0.08 uitkomst. Lokaal 0.08 is een lokaal waar leerlingen ongestoord aan hun (huis)werk kunnen werken. Ook bestaat hier de mogelijkheid om voortgangs- en begeleidingsgesprekken te voeren. In het lokaal is altijd iemand aanwezig bij wie de leerlingen met vragen terecht kunnen.

Schoolondersteuningsprofiel
In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) van onze school staat welke ondersteuning we als school bieden. Het schoolondersteuningsprofiel kunt u hieronder downloaden of in het volgende tabblad volledig online doorlezen.


Expertisecentrum Fierder Onderwijs  
Fierder Onderwijs heeft een eigen expertisecentrum, waarin het hoofd-expertisecentrum, de orthopedagogen, de ambulant begeleider en de psychodiagnostisch medewerker werkzaam zijn. Zij ondersteunen onze school bij ondersteuningsvragen.

Vertrouwenspersoon
Leerlingen die behoefte hebben aan een persoonlijk en vertrouwelijk gesprek, kunnen terecht bij onze vertrouwenspersonen*.   

  • Dhr. H. Brandt: (0512) 30 57 88
  • Mevr. I. Veenstra: (0512) 30 57 88

* Mocht er zich een situatie voordoen waarmee jullie niet bij de interne vertrouwenspersonen terecht kunnen, dan kunt u contact opnemen met een extern vertrouwenspersoon van de GGD Fryslân. Kijk voor meer informatie op de website van de GGD Fryslân


Begeleiding buiten school

Passend Onderwijs
Passend Onderwijs richt zich voornamelijk op leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte op het gebied van leren, gedrag en fysieke problemen. Het is geen aparte schoolsoort. Als het kan op een ‘gewone’ school voor voortgezet onderwijs. En als het beter is op een school voor speciaal onderwijs.

Scholen binnen een regio werken samen in een samenwerkingsverband. CSG Liudger Splitting is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Zuidoost–Friesland, ook wel SWV genoemd. Kijk voor meer informatie op de pagina passend onderwijs 

Jeugdgezondheidszorg
Het team Jeugdgezondheidszorg (JGZ), bestaande uit een schoolarts en een schoolverpleegkundige van GGD Fryslân, voert het preventief gezondheidsonderzoek uit. Dit om de groei, ontwikkeling en leefstijl van jongeren te bewaken en bevorderen. Kijk voor de contactgegevens van de GGD Fryslân op www.ggdfryslan.nl

Schoolmaatschappelijk werk
Bij ons op school bestaat de mogelijkheid om de hulp in te schakelen van een schoolmaatschappelijk werker. De schoolmaatschappelijk werker helpt ouders bij moeilijkheden in de opvoeding. Verder helpt de schoolmaatschappelijk werker bij andere problemen die een leerling in het functioneren op school belemmeren. Soms is hulp van andere (jeugd)zorginstellingen nodig. De schoolmaatschappelijk werker beschikt over kennis van de sociale kaart, hulpverlenings(on)mogelijkheden en aanmeldingsprocedures.

Verwijsindex
Hulpverleners en scholen werken samen aan de ondersteuning van leerlingen in de ‘één kind, één plan aanpak’. Om dit mogelijk te maken, koppelen ondersteuningscoördinatoren in de verwijsindex hun naam aan leerlingen die ondersteuning krijgen op school. Op die manier kunnen betrokken instanties contact met elkaar opnemen en samen een plan opstellen. Ouders en leerlingen worden altijd op de hoogte gebracht als dit gebeurt. CSG Liudger heeft duidelijke richtlijnen opgesteld wanneer een leerling gekoppeld wordt. Meer informatie staat op www.verwijsindexfryslan.nl

In het schoolondersteuningsprofiel (vanaf hier profiel genoemd) kunt u lezen hoe de school leerlingen ondersteunt. Dit profiel is vooral voor ouders en betrokkenen geschreven. Het kan ook voor andere doelen gebruikt worden:

Inzicht
Het profiel vertelt ouders hoe de school basisondersteuning en extra ondersteuning biedt. Ook vertelt het welke kennis en mogelijkheden er op de school zijn.

Afweging
Het profiel helpt de school bij de afweging of de school voor haar leerlingen passend onderwijs kan bieden.

Informatie
Het profiel geeft informatie voor het samenwerkingsverband. Zo wordt duidelijk of alle scholen een dekkend netwerk van passend onderwijs vormen voor alle leerlingen in de regio Zuidoost-Friesland. De school is wettelijk verplicht in dit profiel de taken, verantwoordelijkheden en manier van werken rondom Passend Onderwijs op te schrijven. In de regio is de basisondersteuning vastgesteld. Dit profiel beschrijft hoe de school deze basisondersteuning uitvoert. De basisondersteuning is in bijlage 1 beschreven. Ook wordt beschreven welke extra ondersteuning de school aan hun leerlingen kan geven.

Voor meer informatie over de school kunt u natuurlijk ook de rest van de website van deze school bekijken. Ga vooral ook eens kijken op de open dag om de sfeer te proeven en al uw vragen direct te stellen. U kunt ook eens een afspraak maken voor een gesprek op de school. Op open dagen kunt u uw vragen stellen en de sfeer proeven. Natuurlijk kunt u ook een afspraak met iemand van de school maken.

Het profiel is met zorg en aandacht opgesteld door de schooldirectie van CSG Liudger Splitting. Het is maximaal vier jaar geldig. Binnen die vier jaar wordt de inhoud regelmatig opnieuw bekeken en zo nodig aangepast. De ouders, docenten en leerlingen in de Medezeggenschapsraad hebben voordat het profiel is vastgesteld advies gegeven over de inhoud van het profiel. Het schoolondersteuningsprofiel is voor het laatst bijgesteld op: 24-09-2024

1. Beschrijving van de niveaus van ondersteuning

1.1. Inleiding
De school werkt met 34 andere schoollocaties samen in een samenwerkingsverband; Samenwerkingsverband Zuidoost-Friesland. Alle scholen mogen zelf bepalen op welke manier zij aan hun leerlingen onderwijs bieden. Binnen dit samenwerkingsverband is afgesproken dat alle schoollocaties voldoen aan de minimale eisen van de onderwijsinspectie. Dit wordt ‘Meedoen’ genoemd. Daarnaast zijn er schoollocaties die zich meer hebben gespecialiseerd in bepaalde richtingen van het onderwijs aan hun leerlingen. Dat wordt ‘Meerdoen’ genoemd. Binnen het samenwerkingsverband is een orthopedagogisch en didactisch centrum (OPDC) voor kortdurende trajecten. Ook zijn er binnen het samenwerkingsverband scholen voor speciaal onderwijs (VSO). Het OPDC en SO bieden een vorm van extra gespecialiseerde ondersteuning op een aparte locatie. Dat wordt ‘Speciale ondersteuning’ genoemd.

Of de leerling binnen de school ondersteund wordt op het gebied van Meedoen of Meerdoen hangt af van:

  • Hoe veel en hoe lang de leerling de ondersteuning nodig heeft
  • Hoe de ondersteuning geregeld is binnen de school
  • Of de school wel de benodigde expertise heeft
  • Hoeveel aanpassingen er in methoden/materialen/faciliteiten voor uw kind nodig zijn
  • De mate waarin de leerling een aangepaste omgeving nodig heeft
  • Of eventuele andere instanties beschikbaar zijn om mee samen te werken

Als een leerling geplaatst wordt op het VSO of OPDC is altijd een indicatie nodig van het Samenwerkingsverband. Er zijn afspraken gemaakt wanneer hiervoor er een indicatie afgegeven kan worden. Het is belangrijk dat altijd een analyse wordt gemaakt van de ondersteuning die de leerling nodig heeft en welke soort ondersteuning daarbij past. Ook wordt gekeken of de school deze ondersteuning zelf kan bieden. Deze analyse gebeurt steeds opnieuw, omdat de ondersteuningsbehoefte van de leerling kan veranderen. De analyse wordt in een ondersteuningsperspectiefplan (OPP) opgeschreven.

1.2 Basisondersteuning (MEEDOEN)
‘Kleine veranderingen in het speelveld’
De basisondersteuning is de ondersteuning die elke leerling kan krijgen, als dat nodig is. Binnen het Samenwerkingsverband Zuidoost-Friesland VO is afgesproken dat de ondersteuning voldoet aan de eisen van de onderwijsinspectie voor basiskwaliteit.. De meeste leerlingen kunnen met de basisondersteuning het onderwijsprogramma in hetzelfde tempo volgen als hun klasgenoten.

1.3 Extra ondersteuning (MEERDOEN)
‘Aanpassen van de spelregels’

Voor een aantal leerlingen is er meer nodig dan de ondersteuning in de basis, zoals de structurele aanpassing van de regels van de opleiding. De verwachting is dat door het oprekken van de ‘spelregels’ deze leerlingen het diploma kunnen halen. De ondersteuning en aanpassingen worden voor een langere tijd voor deze individuele leerling ingezet. Hiervoor wordt een plan opgesteld, dat wordt een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) genoemd. Ouder(s)/verzorger(s) en de leerling denken mee in het opstellen en de evaluatie van dit OPP. Zo zijn de ouder(s)/verzorger(s) en de leerling constant inhoudelijk en formeel betrokken bij de beslissingen over de aanpassingen in de extra ondersteuning.   Omdat de extra ondersteuning altijd maatwerk is, wordt dit door het bevoegd gezag bepaald in overleg met ouder(s)/verzorger(s) en leerling.

1.4 Speciale ondersteuning
‘Veranderen van speelveld’
Soms kan de school de aanpassingen die een leerling nodig heeft, niet bieden. Dan zijn er binnen het samenwerkingsverband twee andere vormen van onderwijsplekken: het VSO en het OPDC. Als een leerling op het VSO of OPDC wordt geplaatst, wordt dit speciale ondersteuning genoemd. Dit kan een tijdelijke plaatsing op het OPDC zijn. Het kan ook een samenwerkingsvorm tussen VSO en VO met inschrijving in het VSO zijn. Of het gaat om een plaatsing in het VSO. Voor deze vormen van ondersteuning moet het samenwerkingsverband een indicatie afgeven.

1.5 Als het aanbod niet passend blijkt bij de onderwijsbehoeften
‘Grenzen aan de ondersteuning’

Aanpassingen zijn niet genoeg
Soms zijn er verschillende aanpassingen en inspanningen gedaan om de leerling te helpen en komt de leerling na verloop van tijd toch niet tot leren. Dan zal de school samen met de ouder(s) op zoek gaan naar een andere, meer passende school. Dat is de zorgplicht die de school heeft.

Na aanmelding
Wat de school kan bieden aan ‘Meerdoen’ kan verschillen per school. Daarom is een leerling soms beter op zijn of haar plek op een andere school. Dan gaat de school, waar de leerling is aangemeld, met de ouder(s) op zoek naar de beste plek voor de leerling. Dat doet de school nadat goed onderzocht is of zij onderwijs kunnen bieden aan de leerling. De school heeft deze zorgplicht. Voor vragen over de ondersteuning op de school, de aanmelding en toelating kan er contact opgenomen worden met de contactpersoon voor toelating.

2. Meerdoen binnen onze school
Ons schoolondersteuningsprofiel

Bij dit onderdeel legt de school uit op welke manier hulp wordt geboden, welke specialisten er binnen de school zijn en hoe bijzondere arrangementen zijn vormgegeven.

2.1 De visie op Meerdoen (extra ondersteuning) van Splitting
‘Aanpassen van de spelregels’

Voor een deel van de leerlingen is er echter meer nodig dan de basisondersteuning om de opleiding binnen de gebruikelijke studieduur op niveau af te ronden. Er zullen structurele aanpassingen in de regels van de opleiding moeten worden toegestaan: aanpassingen in de begeleiding, studielast, Speciale ondersteuning Meerdoen, Meedoen-plus, Meedoen Speciaal waar nodig Extra ondersteuning waar nodig Een sterke basis 8 toetsen of in het schoolgebouw. Als de ‘spelregels’ worden opgerekt is het mogelijk voor deze leerlingen binnen de grenzen van het aangeboden programma hun opleiding in het regulier onderwijs af te ronden. Het gaat hierbij om ondersteuning met een structureel, langdurig karakter op individueel niveau. Hierbij doet de school maximale aanpassingen in het onderwijsaanbod, leermiddelen en personele inzet. Als er sprake is van MEERDOEN dan spreken we over extra ondersteuning op schoolniveau en wordt er planmatig gewerkt door middel van het opstellen van een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Dit betekent dat middels dit OPP ouders van de leerling en de leerling zelf structureel en formeel betrokken worden bij de beslissingen over de vormgeving van de ondersteuning.

2.2 Beschikbare rollen binnen de school
Binnen het schoolteam zijn er verschillende mensen die met hun expertise hulp kunnen bieden aan de leerling. Deze zijn hieronder weergegeven.

 

ja

nee

toelichting

Ondersteuningscoördinator

x

  

Orthopedagoog

x

 

Via het SWV, werkzaam aan CSG Liudger Waskemeer en Splitting. Op afroep beschikbaar en lid van het ondersteuningsteam

Psycholoog

 

x

 

Dyslexiespecialist

x

 

2 dyslexiespecialisten, aanwezig op school

Schoolmaatschappelijk werker

x

 

Gekoppeld aan Pro en de Splitting (2 dagen per week)

Meer-hoogbegaafdheidspecialist

 

x

 

NT2 specialist

x

 

En advies van het ISK is hierbij mogelijk

Logopedist

 

x

 

Anders:

   

Consulent Passend Onderwijs

x

 

Via het samenwerkingsverband

Life coach

x

 

Via het samenwerkingsverband

Steunpunt Onderwijs Noord

x

 

Via het samenwerkingsverband (NB gemaximeerd aantal uren)

2.3 Voorzieningen
De onderstaande lijst toont de voorzieningen die beschikbaar zijn voor groepen leerlingen, die hier behoefte aan hebben. Deze voorzieningen zijn vaak (in)gericht op groepen leerlingen die op dezelfde manier geholpen worden.

In paragraaf 2.4 staat precies wat de voorziening is en voor wie de voorziening is ingericht. Deze is alleen beschreven als deze voorziening op de school aanwezig is en binnen Meerdoen valt. Alle andere voorzieningen zijn beschreven op de website van het samenwerkingsverband. Valt de voorziening binnen de school onder meer ondersteuning in de basis (Meedoen) dan is deze beschreven op de website en in schoolgids van de school.

Voorziening

Op schoollocatie

Binnen het samenwerkingsverband

8+ Opstapklas

  

Interne time-out

x

 

Check in- Check out

x

 

TOM Klas

  

OOM Klas

  

Medium arrangement Kentalis

X ism ambulante begeleider Kentalis

 

OPDC

  

Anders: 008

x

 

Maatwerktraject 007

x

 

2.4 Aanpassingen van het gebouw
Ook met de inrichting van het gebouw is zoveel mogelijk rekening gehouden met leerlingen die mede door de aanpassingen aan het gebouw een kans hebben hun diploma te halen. In paragraaf 2.4 staat precies welke extra aanpassingen (Meerdoen) aan het gebouw de school heeft gedaan.

 

ja

nee

Rolstoeltoegankelijk

x

 

Rolstoelvriendelijke

praktijklokalen

x

 

Rolstoelvriendelijke leslokalen

x

 

Extra schoonmaak in verband met allergieën

x

 

Visuele ondersteuning in de school

x

 

Time-out ruimte

x

 

Prikkelarme inrichting lokalen

x

 

Prikkelarme werkplekken in de klas

 

x

Individuele pauzeruimte

 

x

Pauzelokaal met toezicht

x

 

Ruimte met individuele werkplekken

x

 

Ruimte voor één op één begeleiding

x

 

Therapieruimte

x

 

2.5 Hoe rekken we de spelregels op?
Ondersteuningsarrangementen (Meerdoen)

Een aantal leerlingen heeft meer nodig dan de ondersteuning in de basis, zoals: “de regels van de opleiding moeten structureel aangepast worden”. Voorbeelden zijn: aanpassingen in de begeleiding, in het onderwijsprogramma (de vakken), op welke manier toetsen worden afgenomen of in het schoolgebouw. De

verwachting is dat door het oprekken van de ‘spelregels’ deze leerlingen het diploma kunnen halen. De hulp en aanpassingen worden voor een langere tijd voor deze individuele leerling ingezet. De school maakt maximale aanpassingen in het onderwijsaanbod, leermiddelen en personele inzet. Als dit gebeurt, noemen we dit MEERDOEN. Dit is extra ondersteuning op schoolniveau. Hiervoor wordt een plan opgesteld, dat wordt een

Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) genoemd. Ouders en de leerling denken mee in het opstellen van dit OPP. Zo zijn de ouders en het kind constant en formeel betrokken bij de beslissingen welke aanpassingen in de begeleiding van het onderwijs worden gedaan.

Deze trajecten zijn eigenlijk altijd maatwerk.

De voorzieningen binnen de school

MEERDOEN

OLC

Inhoud (wat is het)

Leerlingen kunnen in het Open Leer Centrum (OLC) aan hun schoolwerk werken

Wat is het doel

Leerlingen kunnen hun werk beter maken, doordat ze op een rustige plek zitten

Voor wie

Voor leerlingen die gebaat zijn bij een rustige werkplek

Door wie

Door de pedagogische onderwijsassistent

Extra informatie

De leerlingcoördinator beslist wie hier gebruik van mogen maken.

MEERDOEN

008

Inhoud (wat is het)

Leerlingen kunnen in 008 aan hun schoolwerk werken of ze zijn er uitgestuurd

Wat is het doel

Leerlingen kunnen hun werk beter maken, doordat ze op een rustige plek zitten; Leerlingen die eruit gestuurd zijn kunnen via het herstelprotocol aan terugkeer in de klas werken

Voor wie

Voor leerlingen die gebaat zijn bij een rustige werkplek of een Time Out nodig hebben;

Leerlingen die even niet welkom zijn in de klas

Door wie

Door pedagogische begeleider

Extra informatie

De coach en het OT beslist wie hier gebruik van mogen maken. Docenten maken er gebruik van, omdat een uitgestuurde leerling hier terecht kan.

MEERDOEN

007

Inhoud (wat is het)

Leerlingen die tijdelijk niet in de reguliere klas kunnen zijn, onderwijs en pedagogiek aanbieden in een kleine setting

Wat is het doel

Leerlingen maatwerk aanbieden, zodat zij beter functioneren. Dit met als doel om weer terug te keren naar de klas. Soms zal 007 een transitieplaats zijn

Voor wie

Voor leerlingen die het (tijdelijk) niet lukt om in de reguliere setting goed te functioneren

Door wie

Door pedagogische begeleider en trajectbegeleider

Extra informatie

Het OT beslist in overleg met de teamleider wie hiervoor in aanmerking komt. Er zal eerst het nodige aan voorafgaan voordat een leerling een 007 traject gaat volgen. Dit overleg is in samenwerking met school en ouders. 

De leerling moet het volledige traject volgen, dus in de ochtend het onderwijsprogramma en ’s middags het pedagogische aanbod. Dit bestaat uit diverse onderdelen. MOS en La Forsa maken hier deel van uit.

Ondersteuning bij leergedrag

MEERDOEN

Ondersteuning bij het leren door de leerlingbegeleiders

Inhoud (wat is het)

Een leerling krijgt individuele ondersteuning bij het plannen en organiseren van het leerwerk

Wat is het doel

De leerling kan door deze individuele begeleiding zijn uitstroomprofiel behalen

Voor wie

Voor een leerling die meer ondersteuning nodig heeft op dit gebied

Door wie

Door de leerlingbegeleider

Extra informatie

In het ondersteuningsteam wordt besproken en besloten welke leerling hiervoor in aanmerking komt

Voor de leerling wordt door de leerlingbegeleider een OPP gemaakt

MEERDOEN

Ondersteuning bij het leren : LWOO

Inhoud (wat is het)

Leerlingen krijgen leerwegondersteuning (LWOO), dit is na toetsing (NIO) voordat de leerling naar het 1e jaar gaat, vastgesteld door de orthopedagoog

Wat is het doel

Leerlingen begrijpen de lesstof beter doordat ze extra ondersteuning krijgen

Voor wie

Voor leerlingen die voldoen aan de criteria van LWOO

Door wie

Door de docenten

Intensiteit

Dagelijks

Voorwaarden/procedures

De toelatingscommissie en de orthopedagoog hebben bekeken of een leerling hiervoor in aanmerking komt. Zo ja, dan wordt de leerling uitgenodigd voor een NIO. Dit vindt voor de zomervakantie (eind groep 8) plaats. Zie ook de website over het LWOO

Meerdoen

Ondersteuning bij het leren door dyslexiecoaches

Inhoud (wat is het)

Alle leerlingen in klas 1 met dyslexie krijgen begeleiding voor dyslexie. Er wordt gewerkt met de methode “Dyslexiesleutels”;

Vanaf klas 2 kunnen de leerlingen met dyslexie, hulp vragen aan de dyslexiecoaches naar behoefte

Wat is het doel

De leerlingen weten hoe ze moeten leren ondanks hun dyslexie en ze weten hoe ze gebruik kunnen maken van verschillende apps voor dyslexie

Voor wie

Voor leerlingen in klas 1 met dyslexie; En ondersteuning naar behoefte voor leerlingen met dyslexie vanaf klas 2

Door wie

Door de dyslexiecoaches

Intensiteit

Afhankelijk van de behoefte van de leerling

Voorwaarden/procedures

De leerling heeft een dyslexieverklaring. De begeleiding is in de eerste periode verplicht. Vanaf klas 2 kan de leerling zelf naar de dyslexiecoach gaan op het inloop-uur

Extra informatie

Extra informatie is te vinden in het dyslexieprotocol van CSG Liudger, dat te vinden is op de website, onder publicaties.

Ondersteuning bij sociaal emotioneel functioneren

MEERDOEN

Ondersteuning bij sociaal emotioneel functioneren

Inhoud (wat is het)

Leerlingen krijgen een training waardoor ze beter om kunnen gaan met hun onzekerheden, faalangst, examenvrees of problemen met weerbaarheid

Wat is het doel

Leerlingen leren omgaan met hun belemmeringen en krijgen hiervoor vaardigheden aangereikt

Voor wie

Voor leerlingen met faalangst of weerbaarheidsproblemen in de onderbouw. Dit kan in groepsverband (SoVa) aangeboden worden of bij faalangst kan dit door de SMW-er individueel aangeboden worden, na aanvraag door coach bij het OT.

Examenvreestraining is voor leerlingen in de bovenbouw, coaches kunnen dit aangeven bij het OT

Door wie

Dit wordt gegeven door gespecialiseerde trainers

Extra informatie

Aanmelding gebeurt door de coach of leerling-coördinator via de ondersteuningscoördinator

Ondersteuning bij fysieke en/of somatische beperkingen

MEERDOEN

Steunpunt Onderwijs Noord – Refit

Inhoud (wat is het)

Steunpunt Onderwijs Noord biedt ondersteuning bij het onderwijs aan zieke leerlingen, leerlingen met een lichamelijke beperking en zeer moeilijk lerende kinderen binnen de reguliere VO-scholen.

Deze ondersteuning is aanvullend op de expertise en begeleiding die door het consultatieteam van het samenwerkingsverband en binnen de scholen wordt gegeven.

Wat is het doel

Zieke leerlingen, leerlingen met een beperking en zeer moeilijk lerende kinderen binnen het regulier VO leiden naar een diploma.

Voor wie

Voor scholen door middel van voorlichting en ondersteuning met betrekking tot de begeleiding van leerlingen met ondersteuningsvragen op het gebied van fysieke- en/ of somatische beperkingen waarvoor binnen het consultatieteam van het samenwerkingsverband geen expertise beschikbaar is

Voor kinderen met onverklaarbare somatische klachten. Dit aanbod kan op individuele of in bepaalde gevallen via een groepsgewijze aanpak vorm krijgen.

Door wie

Steunpunt Onderwijs Noord

Extra informatie

De dienstverlening is door het samenwerkingsverband (met een gemaximeerd aantal uren) centraal ingekocht bij het Steunpunt. Om gebruik te kunnen maken van deze dienstverlening kan een school contact opnemen met het kantoor van het samenwerkingsverband.

MEERDOEN

Ondersteuning bij fysieke beperking: leerlingen met een visuele beperking

Inhoud (wat is het)

Leerlingen met een visuele beperking krijgen ondersteuning van Visio

Wat is het doel

De leerling kan het regulier onderwijs volgen door de ondersteuning van Visio

Voor wie

Voor blinde of slechtziende leerlingen met een licht of medium arrangement van Visio

Door wie

Door de ambulant begeleider van Visio

Intensiteit

Afhankelijk van de ondersteuningsvraag

Voorwaarden/procedures

De leerling heeft een arrangement van Visio

Extra informatie

Voor de leerling wordt een OPP gemaakt door de ambulant begeleider van Visio

MEERDOEN

Ondersteuning bij fysieke beperking: leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS)

Inhoud (wat is het)

Leerlingen met een TOS krijgen ondersteuning van Kentalis

Wat is het doel

Door de ondersteuning van Kentalis kan de leerling het regulier onderwijs volgen

Voor wie

Voor leerlingen met een TOS en een licht of medium arrangement van Kentalis

Door wie

Door de ambulant begeleider van Kentalis

Intensiteit

Afhankelijk van de ondersteuningsvraag

Voorwaarden/procedures

De leerling heeft een arrangement van Kentalis

Extra informatie

Voor de leerling wordt een OPP gemaakt door de ambulant begeleider van Kentalis

MEERDOEN

Ondersteuning bij fysieke beperking: leerlingen met een auditieve beperking

Inhoud (wat is het)

Leerlingen met een auditieve beperking kunnen gebruik maken van een microfoon die door de leraar wordt gedragen waardoor de leerling met gehoorapparaten de

leraar goed kan verstaan

Wat is het doel

De leerling kan meedoen met de les

Voor wie

Voor leerlingen met een gehoorapparaat die gebaat zijn bij soloapparatuur

Door wie

Door de leraar en de ambulant begeleider van Kentalis

Intensiteit

Afhankelijk van de ondersteuningsvraag

Voorwaarden/procedures

De leerling krijgt ambulante begeleiding van Kentalis

Extra informatie

Voor de leerling wordt een OPP gemaakt door de ambulant begeleider van Kentalis

(School)loopbaanondersteuning

MEERDOEN

Ondersteuning bij verzuim

Inhoud (wat is het)

(ziekte-) verzuim van leerlingen bespreekbaar en inzichtelijk maken

Wat is het doel

De leerling haalt zijn/haar diploma

Voor wie

Leerlingen die door (psycho-)somatische aandoening niet op school kunnen functioneren

Door wie

De schoolverpleegkundige, de leerplichtambtenaar, de verzuimcoördinator en de

ondersteuningscoördinator

Extra informatie

Tijdens het 2-maandelijks ziekte-verzuim overleg worden de leerlingen besproken en later uitgenodigd voor gesprek bij de schoolverpleegkundige of de schoolarts. Deze geven hun bevindingen door aan de ondersteuningscoördinator, waarna het in SOM gezet wordt. Eventuele vervolgacties worden gedaan. Denk aan inzetten LPA of he thuiszittersteam via het Samenwerkingsverband (SWV)

Meerdoen

(School)loopbaanondersteuning: programma overstap po-vo ‘Wijs mij de weg’

Inhoud (wat is het)

Het is een programma voor leerlingen die als gevolg van autisme of hoog sensitiviteit moeite hebben met de overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs

Wat is het doel

De overstap voor leerlingen vergemakkelijken door voorspelbaarheid en duidelijkheid te bieden

Voor wie

Leerlingen met ASS of HSP in de overstap van groep 8 naar klas 1 en hun ouders

Door wie

Ondersteuningscoördinator, leerlingbegeleider en de coach

Intensiteit

De leerlingen komen 2 a 3 middagen voor de zomervakantie op school en 1 middag direct na de zomervakantie

Voorwaarden/ procedures

Leerlingen kunnen voor dit programma door de basisschool worden aangemeld via de warme overdracht

Extra informatie

 

Ondersteuning door aanpassingen in de organisatie/ Entree-onderwijs

MEERDOEN

Entree

Inhoud (wat is het)

Het aanbieden van leerstof volgens het PTA aan l.l. van 15 jaar en ouder, die niet goed kunnen functioneren op onze school (bb, bk en soms mavo)

Wat is het doel

De kans krijgen om op reguliere wijze hun diploma (startkwalificatie) te halen en naar het mbo (niveau 1, soms niveau 2) kunnen

Voor wie

Voor elke leerling van de Splitting, die het niet in staat is om via de reguliere wijze het vo-diploma te halen

Door wie

Docenten van de Splitting

Extra informatie

2 dagen in de week volgt de leerling de lessen Nederlands, rekenen en burgerschapskunde. Engels is facultatief. De overige 3 dagen lopen zij elders stage. Dit moeten zij zelf regelen, maar wordt gemonitord door de Entree-docenten

Ondersteuning door aanpassingen in het lesmateriaal

MEERDOEN

Cluster 1 of 2 leerlingen

Inhoud (wat is het)

Leerlingen met een visuele of een auditieve beperking krijgen ondersteuning van Visio en Kentalis

Wat is het doel

De leerling kan het onderwijs volgen door de ambulante begeleiding van Visio en Kentalis

Voor wie

Cluster 1 of Cluster 2 leerlingen

Door wie

Ambulant begeleider van Visio of Kentalis

Extra informatie

Voor de leerling wordt een OPP gemaakt door de ambulant begeleider. Er wordt 5x per jaar (mag meer of minder) een MDO georganiseerd door de ondersteuningscoördinator waarbij ouders en leerling het OPP samen met de ambulant begeleider het OPP evalueren

 Ondersteuning door aanpassingen in het gebouw

MEERDOEN

Aanpassingen in het gebouw: deuren

Inhoud (wat is het)

Een route door school geschikt voor rolstoelers

Wat is het doel

Voor iedereen is les mogelijk

Voor wie

Leerlingen die tijdelijk of permanent minder mobiel zijn of zelfs afhankelijk van een rolstoel

Door wie

 

Extra informatie

Er is een route met automatische deuren en er is een lift aanwezig

MEERDOEN

Aanpassingen in het gebouw: kleurvlakken op de trap

Inhoud (wat is het)

Er zijn kleurvlakken op de centrale trap aangebracht

Wat is het doel

Slechtziende leerlingen kunnen zelfstandig de trap op en af lopen

Voor wie

Voor slechtziende leerlingen

Door wie

 

Intensiteit

 

Voorwaarden/procedures

 

Extra informatie

 

Bijlage 1: Beschrijving van de basisondersteuning (Meedoen)
Samenwerkingsverband Zuidoost-Friesland VO

Inleiding
Het samenwerkingsverband Zuidoost-Friesland VO heeft het minimale niveau van basisondersteuning gedefinieerd op basis van de normen voor de basiskwaliteit van de onderwijsinspectie met betrekking tot de onderwijskwaliteit (Onderwijsproces en Schoolklimaat).
(Onderzoekskader 2021, geldig per 1 augustus 2021)

Kwaliteitsgebied Onderwijsproces

OP1. Aanbod

Het aanbod bereidt de leerlingen voor op vervolgonderwijs en de samenleving.

Het aanbod is dekkend voor examenprogramma’s.

Onder aanbod verstaan we alle lesinhouden, ook die digitaal zijn of online aangeboden worden.

Het aanbod van de school is afgestemd op de leerlingenpopulatie en sluit aan bij het (taal)niveau en de onderwijsbehoeften van de leerlingen.

Het aanbod wordt waar nodig gedurende de schoolloopbaan verdiept en verbreed, zodanig dat leerlingen een ononderbroken ontwikkeling kunnen doorlopen.

Het aanbod is doelgericht, samenhangend en herkenbaar.

De school heeft de leerinhouden evenwichtig en in samenhang over de leerjaren verdeeld.

Het aanbod draagt bij aan het bijbrengen van respect voor en kennis van de basiswaarden van de democratische rechtsstaat en aan het ontwikkelen van de sociale en maatschappelijke competenties die leerlingen in staat stellen deel uit te maken en bij te dragen aan de pluriforme, democratische samenleving.

Het aanbod omvat mede activiteiten voor loopbaanoriëntatie en -begeleiding. Stages kunnen, met name in het vmbo, onderdeel uitmaken van het aanbod. Wanneer een school stages aanbiedt, zorgt ze ervoor dat de inhoud en vormgeving van de stage bijdraagt aan de voorbereiding van de leerling op het vervolgonderwijs en de samenleving

OP2. Zicht op ontwikkeling en begeleiding

De school volgt de ontwikkeling van de leerlingen en biedt waar nodig passende begeleiding en extra ondersteuning.

De school verzamelt vanaf binnenkomst systematisch informatie over de kennis en vaardigheden van leerlingen op alle voor het onderwijs belangrijke domeinen.

Het verzamelen van (toets)informatie gebeurt systematisch en zorgvuldig.

De school vergelijkt de informatie met de verwachte ontwikkeling van de leerling. Dit maakt het mogelijk om het onderwijs af te stemmen op de onderwijsbehoeften van zowel groepen als individuele leerlingen. Het stelt de school in staat zorg te dragen voor de ontwikkeling en begeleiding van de leerling.

De school waarborgt daarmee voor leerlingen de ononderbroken ontwikkeling en voortgang daarin en heeft daarbij oog voor de bevordering van gelijke kansen.

De school informeert ouders regelmatig over de ontwikkeling en vorderingen van hun kind.

Wanneer individuele of groepen leerlingen niet genoeg lijken te profiteren van het onderwijs, analyseert de school waar de ontwikkeling stagneert en wat mogelijke verklaringen hiervoor zijn.

Vervolgens bepaalt zij wat er nodig is om op eventuele achterstanden of voorsprongen in de ontwikkeling van leerlingen in te spelen. De school biedt de begeleiding vervolgens gestructureerd aan.

Waar nodig betrekt de school het samenwerkingsverband, de gemeente en zorginstanties bij de begeleiding van de leerlingen. De leerlingen krijgen daarmee de begeleiding die zij nodig hebben om het onderwijsprogramma beter te kunnen doorlopen.

De school besteedt op een structurele en herkenbare manier aandacht aan het bestrijden van (taal)achterstanden.

De school heeft in het schoolondersteuningsprofiel vastgelegd wat zij onder extra ondersteuning verstaat en welke voorzieningen de school kan bieden.

Voor de leerlingen die deze extra ondersteuning nodig hebben, legt de school in het ontwikkelingsperspectief vast hoe zij het onderwijs afstemt op de behoefte van de leerling en registreert het ontwikkelingsperspectief in BRON.

De school voert de geplande ondersteuning uit.

De inhoud en uitvoering van dit plan wordt minimaal eenmaal per schooljaar met de ouders geëvalueerd.

De school vervult de zorgplicht passend onderwijs.

Wanneer de school de extra ondersteuning voor een leerling niet kan bieden, zoekt de school in samenwerking met ouders en zo nodig het samenwerkingsverband een passende onderwijsplek.

OP3. Pedagogisch-didactisch handelen

Het pedagogisch-didactisch handelen van de leraren stelt leerlingen in staat om te leren en zich te ontwikkelen.

De pedagogisch-didactische visie van de school is zichtbaar in het dagelijks handelen van de leraren.

De leraren plannen en structureren hun handelen met behulp van informatie die zij over leerlingen hebben.

De leraren maken pedagogische en didactische keuzes en stemmen daarbij het niveau van hun onderwijs af op het beoogde eindniveau van de leerlingen.

De leraren maken pedagogische en didactische keuzes en stemmen daarbij het niveau van hun onderwijs af op het beoogde eindniveau van de leerlingen.

De leerstof omvat kennis, vaardigheden en attitudes en wordt in een logische opbouw aangeboden.

De leraren creëren een pedagogisch en didactisch passend en stimulerend leerklimaat, waardoor leerlingen actief en betrokken zijn.

Met geschikte opdrachten en heldere uitleg structureren de leraren het onderwijsaanbod zo dat de leerlingen zich het leerstofaanbod eigen kunnen maken.

Leraren hebben hoge verwachtingen van leerlingen en geven leerlingen feedback op hun leerproces.

De leraren stemmen de instructies, begeleiding, opdrachten en onderwijstijd doelgericht af op de onderwijsbehoeften van groepen en individuele leerlingen, inclusief op de sociale en maatschappelijke competenties.

De afstemming is zowel gericht op (pedagogische) ondersteuning als op uitdaging, afhankelijk van de onderwijsbehoeften van leerlingen

OP4. Onderwijstijd

De leerlingen krijgen voldoende tijd om zich het aanbod eigen te maken.

De school biedt een programma aan dat voldoet aan de wettelijk verplichte onderwijstijd.

De school stelt daartoe, met instemming van de medezeggenschapsraad, vast welke activiteiten onder de onderwijstijd vallen.

De school plant de onderwijsactiviteiten weloverwogen over het schooljaar en deze worden uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van bevoegde leraren.

De school verdeelt de tijd zo over de vakken dat leerlingen in staat zijn het verplichte onderwijsprogramma tot zich te nemen.

De school heeft beleid om ongeoorloofd verzuim en voortijdig schoolverlaten van leerlingen tegen te gaan, zodat ook op leerling-niveau gestreefd wordt de onderwijstijd te behalen.

De school maakt, zo nodig, volgens de wettelijke voorschriften gebruik van de mogelijkheden om, in het belang van de individuele leerling, af te wijken van de verplichte onderwijstijd en/of van de mogelijkheid om een leerling een deel van de onderwijstijd door te laten brengen op een andere school.

 OP5. Afsluiting

De afsluiting van het onderwijs verloopt zorgvuldig.

De school zorgt ervoor dat alle leerlingen goed worden voorbereid op de afsluiting van het onderwijs. [Een onafhankelijke en deskundige examencommissie borgt de kwaliteit van de toetsing en de examinering.]

De school heeft een Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA) en een examenreglement, die beide voldoen aan de eisen van de wetgeving.

Met deze documenten maakt de school tijdig aan leerlingen en ouders duidelijk hoe het schoolexamen en het centraal examen georganiseerd zijn, welke regels daarbij gelden en welke maatregelen de school hanteert bij leerlingen die zich niet aan de regels houden.

Ook moet duidelijk zijn welke examens leerlingen op welke manier kunnen herkansen, welke stof wanneer wordt geëxamineerd, hoe het examen meeweegt en welke vrijstellingen gelden.

De examinering verloopt volgens het PTA en het examenreglement.

Kwaliteitsgebied Veiligheid en Schoolklimaat

VS1. Veiligheid

De school zorgt voor een veilige omgeving voor leerlingen.

De school zorgt voor de sociale, fysieke en psychische veiligheid van de leerlingen op school gedurende de schooldag.

Een school is veilig als de sociale, fysieke en psychische veiligheid van leerlingen niet door handelingen van anderen wordt aangetast. Dit blijkt onder andere uit de beleving van de veiligheid en het welbevinden van de leerlingen op school.

De school monitort dit ten minste jaarlijks met een gestandaardiseerd instrument.

De school heeft een veiligheidsbeleid beschreven dat bestaat uit een samenhangende set van maatregelen.

Het beleid is gericht op het voorkomen, afhandelen, registreren en evalueren van incidenten, en de school voert dat beleid ook uit.

Als de uitkomsten van de monitoring daartoe aanleiding geven, treft de school maatregelen om de situatie te verbeteren.

De school voorkomt, zoveel als mogelijk, (digitaal)pesten, agressie en geweld in elke vorm en treedt zo nodig snel en adequaat op.

Dat geldt ook bij uitingen die strijdig zijn met basiswaarden van de democratische rechtsstaat, zoals discriminatie en onverdraagzaamheid.

De school heeft een persoon aangesteld die voor ouders en leerlingen het aanspreekpunt is in geval van pesten en die het beleid tegen pesten coördineert.

De school hanteert de meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling.

Daarnaast komt de school de verplichtingen na rond het melden, overleggen en aangifte doen van zedenmisdrijven

VS2. Schoolklimaat

De school heeft een schoolklimaat dat bijdraagt aan het ontwikkelen van sociale en maatschappelijke competenties.

De school bereidt de leerlingen voor op het leven in de maatschappij.

De school creëert daarvoor een oefenplaats die leerlingen ondersteunt bij het ontwikkelen van sociale en maatschappelijke competenties.

In de school doen leerlingen ervaring op met de omgang met de basiswaarden van de democratische rechtsstaat en de pluriforme samenleving.

Het bestuur ziet erop toe dat de school zorgdraagt voor een schoolklimaat dat in overeenstemming is met de basiswaarden van de democratische rechtsstaat en bijdraagt aan de bevordering daarvan.

Het personeel van de school is in zijn gedrag een voorbeeld voor de leerlingen: personeelsleden leven de basiswaarden zichtbaar na.

De school stemt aanpak en aanbod af op de leerlingenpopulatie van de school en de leefwereld van de leerlingen.

Ook signaleert en corrigeert de school uitingen van leerlingen die met de basiswaarden in strijd zijn.

Kwaliteitsgebied Onderwijsresultaten

OR1. Resultaten

De school behaalt met haar leerlingen leerresultaten die ten minste in overeenstemming zijn met de gestelde norm.

De leerresultaten liggen op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht.

Dit betekent dat de gemiddelde eindexamenresultaten en de doorstroom in de bovenbouw op of boven de normering liggen die daarvoor geldt.

Bovendien behalen leerlingen in de onderbouw minimaal het opleidingsniveau dat overeenkomt met hun basisschooladvies en lopen zij gedurende hun schoolloopbaan weinig vertraging op.

OR2. Sociale en maatschappelijke competenties

De leerlingen behalen sociale en maatschappelijke competenties op het niveau dat ten minste in overeenstemming is met de verwachtingen van het vervolgonderwijs en de maatschappij.

De school heeft een goed beeld van de kenmerken van haar leerlingenpopulatie en heeft ambitieuze verwachtingen over het niveau dat de leerlingen voor de sociale en maatschappelijke competenties kunnen bereiken.

De school neemt de aansluiting op het vervolgonderwijs en de maatschappij als uitgangspunt voor de competenties voor leerlingen.

De school onderbouwt welke resultaten ze op dit gebied wil bereiken.

De school brengt de resultaten op een betrouwbare en inzichtelijke manier in kaart.

De school spant zich zichtbaar in om ervoor te zorgen dat leerlingen die de school verlaten daaraan voldoen. Daarmee laat de school zien dat zij haar doelstellingen voor deze competenties behaald heeft.

Kwaliteitsgebied sturen, kwaliteitszorg en ambitie SKA1. Visie, ambities en doelen

De school heeft een gedragen visie op goed onderwijs, heeft daarvoor ambities en doelen en stuurt op het behalen daarvan.

De school heeft, als onderdeel van het stelsel van kwaliteitszorg, een gedragen visie, ambities en doelen gericht op goed onderwijs die ervoor zorgen dat leerlingen een ononderbroken ontwikkeling kunnen doorlopen.

De schoolleiding vertaalt haar visie, ambities en doelen in onderwijskundig beleid en stuurt daarop om de beoogde resultaten te behalen.

De schoolleiding beschrijft op welke manier ze zorgt voor het realiseren, borgen en verbeteren van de onderwijskwaliteit en hoe ze de naleving van de wettelijke eisen realiseert.

De schoolleiding sluit met haar visie, ambities en doelen aan op die van haar bestuur en op de kenmerken van de leerlingenpopulatie van de school. Dit doet zij onder meer door aan te geven hoe ze rekening houdt met (taal)achterstanden, de wettelijke opdracht tot bevordering van burgerschap en specifieke leerbehoeften om bij te dragen aan gelijke kansen voor alle leerlingen. Resultaten van eerdere evaluaties, interne en externe dialoog zijn zichtbaar in de doelen voor het onderwijskundig beleid.

De schoolleiding richt de voorwaarden in om de onderwijskundige ambities en doelen te bereiken, waaronder het personeelsbeleid en de organisatie van het onderwijs. Daarbij is de interne verantwoordelijkheidsverdeling duidelijk

SKA2. Uitvoering en kwaliteitscultuur

De school realiseert de doelen voor goed onderwijs, bevordert een kwaliteitscultuur, zorgt voor randvoorwaarden en stuurt, waar nodig, tussentijds bij.

De school realiseert de doelen voor goed onderwijs, die voortkomen uit haar visie en ambities.

De schoolleiding zorgt daartoe voor een professionele en veilige leer- en verbetercultuur in de school. Binnen deze kwaliteitscultuur geven schoolleiding en het (bevoegd) onderwijspersoneel samen uitvoering aan het stelsel van kwaliteitszorg, zodat de school als geheel gericht werkt aan het bereiken van de onderwijskundige doelen. Waar nodig stuurt de schoolleiding tussentijds bij.

De schoolleiding zorgt ervoor dat de deskundigheidsbevordering van het personeel binnen de gestelde doelen gestalte krijgt. Leraren(teams) oefenen daarbij de eigen verantwoordelijkheid bij het inrichten van hun onderwijs uit.

De schoolleiding toont in haar sturing onderwijskundig leiderschap en zorgt voor een gerichte inzet van middelen om gestelde doelen te realiseren.

De school geeft uitvoering aan het schoolondersteuningsprofiel. Zij werkt samen met andere scholen, het samenwerkingsverband en andere organisaties, zodat geen leerling tussen wal en schip valt.

 SKA3. Evaluatie, verantwoording en dialoog

De school evalueert en analyseert systematisch of zij de doelen realiseert en verantwoordt zich daarover. Ze stelt, wanneer nodig, het schoolbeleid bij en betrekt interne en externe belanghebbenden in een goed functionerende dialoog.

De schoolleiding evalueert, analyseert en beoordeelt als onderdeel van het stelsel van kwaliteitszorg in hoeverre de doelen en het beleid worden gerealiseerd en informeert het bestuur daarover.

Zij haalt intern en extern actief informatie op om zicht te krijgen op de uitvoering, de resultaten van het onderwijs voor de leerlingen en mogelijke kansen en bedreigingen voor de verdere ontwikkeling van het onderwijs. Voor een goede overdracht en om zicht te houden op het vervolgsucces van haar leerlingen, onderhoudt de school contact met de scholen/instellingen waar deze naartoe uitstromen

De schoolleiding organiseert tegenspraak. Daarvoor gaat zij actief een dialoog aan met in ieder geval ouders, personeel, de (gemeenschappelijke) medezeggenschapsraad ((G)MR) en, wanneer van toepassing, leerlingen, gemeenten en/of (regionale)werkgevers.

De school informeert belanghebbenden minimaal jaarlijks op toegankelijke manier over haar doelen en werkwijze, en over de resultaten die zij heeft behaald.

De schoolleiding analyseert en beoordeelt de uitkomsten van de evaluatie en verwerkt deze wanneer nodig in het (verbeter)beleid, zodat dit bijdraagt aan ontwikkeling en verbetering van het onderwijs.

Daarnaast gebruikt de school de uitkomsten van de evaluatie om de sturing te verbeteren. Zij maakt daarbij duidelijk welk effect de inbreng van belanghebbenden heeft op het borgen en bijstellen van het schoolbeleid.

CSG Liudger Splitting wil een school zijn waar mensen tot hun recht komen en zich tegelijkertijd geborgen voelen. We proberen daarom pesten, discriminatie, geweld en andere vormen van ongepast gedrag zoveel mogelijk te voorkomen.

Schoolveiligheidsbeleid
CSG Liudger Splitting beschikt over een schoolveiligheidsbeleid. Hierin staat de visie van de school op sociale en fysieke veiligheid. Onderdeel van het plan zijn een pestprotocol per school, een protocol schorsing en verwijdering en een protocol ongewenst gedrag. 

Leerlingenstatuut
In het leerlingenstatuut van CSG Liudger staan de rechten en plichten van leerlingen. 

Afspraken binnen de school
In een schoolgebouw gaan dagelijks vele mensen met elkaar om. Het spreekt vanzelf dat er bepaalde regels zijn waar eenieder zich aan moet houden. Dat zijn om te beginnen gewone regels van fatsoen, waaronder: taalgebruik, netheid in lokalen, gangen, de kantine en andere ruimten en het respectvol omgaan met elkaar. Daarnaast hebben we specifieke schoolafspraken waar iedereen zich aan moet houden. 

Ongewenste omgangsvormen
In het protocol ongewenste omgangsvormen leest u hoe we omgaan met ongewenste omgangsvormen. 

Anti-pestcoördinator
Elke vorm van pesten, geweld, discriminatie en intimidatie wordt door ons niet geaccepteerd. We streven naar een -in alle opzichten- veilige school. Wordt uw kind gepest of iemand in de omgeving? Dan kunt u altijd terecht bij één van onze anti-pestcoördinatoren.

  • Dhr. H. De Groot
  • Dhr. M. Lodewijk 

De anti-pestcoördinator coördineert het beleid in het kader van het tegengaan van pesten en vormt het aanspreekpunt voor leerlingen en ouders wanneer ze te maken krijgen met pesten. Meer informatie over ons beleid tegen pesten staat in ons pestprotocol

Kijk voor een overzicht van alle protocollen op de pagina documenten en downloads

Fierder Onderwijs
Fierder Onderwijs is een scholengroep voor voortgezet onderwijs in Noord- en Oost-Friesland en het Westerkwartier in Groningen. Onze scholen vormen een oefenplek voor jongeren. Een plek waar ze kunnen leren, ontdekken én bijdragen — aan hun omgeving, de samenleving en de wereld om hen heen.

We hebben 11 scholen in Buitenpost, Burgum, Dokkum, Drachten, Grijpskerk, Kollum, Schiermonnikoog en Waskemeer. Daarmee zijn we stevig verankerd in de regio. Met ruim 5700 leerlingen bieden we elke dag kansrijk en kwalitatief goed onderwijs. Van praktijkonderwijs tot vwo: we zorgen voor een toegankelijk aanbod, dichtbij huis, met passende begeleiding voor iedere leerling.

Fierder Onderwijs is ontstaan uit de fusie van drie christelijke scholengemeenschappen:

  • CSG Liudger
  • Dockinga College
  • Lauwers College


Visie
Onze scholen geloven in talent en in groei. Voor leerlingen én medewerkers. Dat zie je terug in onze kernwaarden: verbinding en groei.

Verbinding staat voor de band met onze leerlingen en hun thuissituatie. Maar deze kernwaarde gaat ook over de manier waarop we samenwerken: in verbinding en met vertrouwen. Tot slot gaat verbinding over de samenwerking tussen scholen, met collega-scholen en met maatschappelijke organisaties in de regio.

Groei staat voor onze overtuiging dat elke leerling en medewerker kan en wil groeien. De scholen van Fierder Onderwijs creëren daarvoor een vertrouwde en uitdagende leeromgeving.

We bouwen aan onderwijs op drie stevige pijlers:

1. Open christelijke identiteit
Onze scholen zijn open christelijk. Iedereen is welkom en mag er zijn, ongeacht de eigen levensbeschouwing. Op onze scholen besteden we veel aandacht aan gesprekken over zingeving en levensbeschouwelijk burgerschapsonderwijs. We bouwen voort op de rijke christelijke traditie en voegen daar andere en eigentijdse bronnen aan toe.

2. Kansrijk onderwijs
Kansrijk onderwijs betekent dat we heel precies kijken naar wat een leerling nodig heeft voor een goede en fijne schooltijd. We helpen jongeren hun talenten te ontdekken en te benutten. Bij ons hoort elke leerling erbij en kan iedereen meedoen. We richten het onderwijs zó in dat het past bij wie de leerling is. Fouten maken mag, sterker nog: we moedigen het aan. Want van proberen leer je.

Het onderwijs op onze scholen is ontwikkelingsgericht. We kijken verder dan cijfers en beoordelingen. Leerlingen krijgen keuzemogelijkheden, begeleiding en ruimte om eigen leerwegen te bewandelen. Elke leerling heeft een eigen coach die de leerling kent en goed contact houdt met thuis.

3. Lerend leiderschap
Een lerende organisatie is gericht op het vergroten en verbinden van leren en leervermogen. We luisteren naar elkaar, geven en ontvangen feedback en blijven nieuwsgierig. In onze scholen is ruimte om fouten te maken en van elkaar te leren. We nemen samen verantwoordelijkheid en waarderen elkaars deskundigheid.

Organisatie

Bestuur
Fierder Onderwijs heeft een tweehoofdig College van Bestuur. Samen met de directeuren geeft het College van Bestuur leiding aan de scholen. De Raad van Toezicht ziet toe op het handelen en de besluiten van het College van Bestuur. Het College van Bestuur en de Raad van Toezicht werken vanuit Drachten.

Fierder Onderwijs Centraal
De scholen worden ondersteund door de afdeling Fierder Onderwijs Centraal. Fierder Onderwijs Centraal bestaat uit de teams: HR, Financiën, Personeels- en salarisadministratie (PSA), Onderwijs en Kwaliteit (O&K), ICT, Marketing & Communicatie (M&C) en Facilitair.

Medezeggenschap

Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad
Fierder Onderwijs heeft een Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) die de  gesprekspartner voor het College van Bestuur is. De GMR behandelt met name strategische thema’s en onderwerpen  op overkoepelend niveau. Het reglement van de GMR is te vinden op de website van Fierder Onderwijs. Naast de GMR heeft elke school een eigen school-MR.

In de schoolmedezeggenschapsraad (SMR) zitten medewerkers, ouders en leerlingen van de school. De SMR is gesprekspartner voor de directeur van de school. Het regelement van de SMR is op te vragen bij de administratie. De samenstelling van de SMR van CSG Liudger Splitting is als volgt:

Personeel
B. Adema
T. Rozendal
B. Nijboer
J. Tolsma
R. van Kesteren

Ouders
H. van der Berg
E. Hogeveen
P. Wijbenga

Notulist
S. Dijkstra

Ouderraad
De ouderraad is het aanspreekpunt voor alle ouders. Ook vervult de ouderraad de rol van klankbord voor de directeur. Onder andere via de ouderraad worden de ouders nauwer betrokken bij wat er gebeurt op school. Heeft u een vraag die de ouderraad of de school niet kan beantwoorden? Neem dan contact op met de Landelijke Ouderraad 0800-5010.  

Leerlingenraad
De leerlingenraad kan gevraagd en ongevraagd advies uitbrengen aan de schoolleiding, vragen stellen en komen met voorstellen tot verbetering. 

Contactgegevens
College van Bestuur: bestuurssecretariaat@fierderonderwijs.nl 
Fierder Onderwijs Centraal: secretariaat@fierderonderwijs.nl
Raad van Toezicht: bestuurssecretariaat@fierderonderwijs.nl
Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad: bestuurssecretariaat@fierderonderwijs.nl
Schoolmedezeggenschapsraad: splitting@csgliudger.nl
Leerlingenraad Splitting: splitting@csgliudger.nl
Ouderrraad Splitting: ouderraad.splitting@csgliudger.nl

CSG Liudger heeft vijf scholen. Drie in Drachten (PRO Drachten, Splitting en Raai), één in Burgum en één in Waskemeer. Wilt u meer weten over onze scholen? Bezoek dan de webpagina ontdek onze school.

Identiteit
CSG Liudger is een open christelijke scholengemeenschap. De christelijke identiteit komt tot uiting in dagopeningen, vieringen, maar ook in manier waarop bij ons wordt les gegeven. Kijk op de pagina identiteit voor meer informatie. 

Organisatiebeleid

Koersplan
Als CSG Liudger Splitting vallen we onder Stichting Fierder Onderwijs. In het Koersplan 2024-2028 staat de koers van Fierder Onderwijs beschreven. Het is een overkoepelend document dat richting geeft aan de scholen. Bekijk het Koersplan op de website van Fierder Onderwijs. 

Schoolplan
Iedere school maakt daarnaast een schoolplan. In het schoolplan staat de koers van de school voor vier jaar. Het schoolplan van de Splitting kunt u hier downloaden. 

Goed onderwijs maken we samen! Hieronder vindt u een overzicht van organisaties waarmee we nauw samenwerken om dit te realiseren.  

Fricolore
CSG Liudger is aangesloten bij de onderwijscoöperatie Fricolore. Fricolore is een samenwerkingsverband van scholen voor christelijk voortgezet onderwijs in Friesland en de Noordoostpolder. Meer informatie hierover staat op www.fricolore.nl

FIRDA
We werken nauw samen met Firda. Dit betekent dat leerlingen vroegtijdig op verschillende locaties oriënteren op vervolgopleidingen. Daarnaast zijn er verschillende profielen waarbij delen van het examenprogramma worden gevolgd en geëxamineerd op Firda.

FROSK
We vinden het belangrijk om te investeren in de leraren van de toekomst en zijn aangesloten bij FROSK. FROSK is een samenwerkingsverband van lerarenopleidingen en vo-scholen in Friesland, Noordoostpolder en Urk voor het gezamenlijk opleiden van nieuwe leraren en begeleiden van startende leraren in de praktijk. Kijk voor meer informatie op www.frosk.frl

Samenwerkingsverband Zuidoost-Friesland
Om alle leerlingen een passende onderwijsplek te geven, bestaan er regionale samenwerkingsverbanden. CSG Liudger Splitting is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Zuidoost-Friesland. Meer informatie hierover staat op www.swvzofriesland.nl

PRO Drachten
Leerlingen die in aanmerking komen voor het Praktijkonderwijs, zijn welkom bij PRO Drachten. PRO Drachten is een samenwerkingsschool van OSG Singelland en CSG Liudger. Kijk voor meer informatie op www.prodrachten.nl

Techniek Expertise Centrum
Het Techniek Expertise Centrum (TEC) is een samenwerking tussen het bedrijfsleven, onderwijsinstellingen en overheden in de regio Zuidoost-Friesland. Het TEC organiseert activiteiten gericht op het bevorderen van de beeldvorming van de technieksector, het interesseren en werven van jongeren voor techniek, het ontwikkelen van innovatief en kwalitatief techniekonderwijs en het (door)ontwikkelen van doorlopende leerlijnen en keuzevakken. Meer informatie staat op www.sterktechniekonderwijs.nl

JINC
Ieder kind in Nederland zou dezelfde kans moeten krijgen op een succesvol, bevredigend werkend leven. De realiteit is echter anders: wie geboren wordt in een wijk met veel sociaaleconomische achterstand, loopt bij het betreden van de arbeidsmarkt drie straatlengtes achter. JINC strijdt met projecten tegen deze kansenongelijkheid. Kijk voor meer informatie op www.jinc.nl

Vakantiedagen

Herfstvakantieza 18 oktober t/m zo 26 oktober 2025
Kerstvakantieza 20 december 2025 t/m zo 4 januari 2026
Voorjaarsvakantieza 21 februari t/m zo 1 maart 2026
Goede vrijdag*vr 3 april 2026
Tweede Paasdagma 6 april 2026
Mei vakantie , incl. Koningsdag en Bevrijdingsdagwo 22 april  t/m di 5 mei 2026
Hemelvaartdo 14 mei 2026
Dag na Hemelvaartvr 15 mei 2026
Tweede Pinksterdagma 25 mei 2026
Zomervakantieza 4 juli t/m zo 16 augustus 2026

Organisatiedagen*
– Ma 25 augustus 2025 (start schooljaar)
– Ma 5 januari 2026 
– Vrij 3 april 2026 
– Di 30 juni 2026 
– Woe 1 juli 2026 
– Do 2 juli 2026 
– Vrij 3 juli 2026

* Deze dagen zijn voor het personeel werkdagen en voor leerlingen vrije dagen.

Roosters
De roosters worden gemaakt op basis van de geldende lessentabellen. Gedurende het schooljaar kunnen roosterwijzigingen optreden. Roosterwijzigingen worden gecommuniceerd via Somtoday.

Lessen

Lestijden
1 coaching/begeleiding 08.10 – 08.35 uur
2 les 08.35 – 09.20 uur
3 les 09.20 – 10.05 uur
Pauze 10.05 – 10.25 uur
4 les 10.25 – 11.10 uur
5 les 11.10 – 11.55 uur
6 les 11.55 – 12.40 uur
Pauze 12.40 – 13.10 uur
7 les 13.10 – 13.55 uur
8 les 13.55 – 14.40 uur
9 les 14.40 – 15.25 uur
10 maatwerk 15.25 – 16.10 uur

Lessentabel
Bent u benieuwd naar onze lessentabel? Download hem dan hier.

Om de begeleiding te bieden die leerlingen nodig hebben, vinden we een goed contact en duidelijke communicatie met de leerling en ouders erg belangrijk.

Start- en voortgangsgesprek
Aan het begin van het schooljaar heeft iedere leerling een startgesprek met de coach en ouder(s). Tijdens dit gesprek wordt gekeken hoe het gaat, wat de doelen zijn en wat een de leerling nodig heeft. Halverwege het schooljaar volgt dan het voortgangsgesprek.   

Somtoday
Wij maken gebruik van Somtoday. Somtoday is het portaal voor leerlingen en ouders om het rooster, cijfers, huiswerk, berichten en studieplanning in te zien. We bewaren gegevens van iedere leerling, waaronder informatie van de basisschool, testresultaten, verslagen, oudergesprekken en rapportvergaderingen.

Somtoday is toegankelijk voor docenten, de decaan en de schoolleiding. Ook maken we gebruik van de digitale cijferverwerking in Somtoday, zodat de leerling en ouders altijd inzicht hebben in de behaalde cijfers. 

Ouder- en informatieavonden
Er worden een aantal een ouder- / informatieavonden per jaar georganiseerd. Tijdens deze avonden wordt u geïnformeerd over bijvoorbeeld het schooljaar, vervolgonderwijs, buitenlandse excursie of over een relevant thema.

Als school hebben we regelmatig contact met de basisscholen uit onze regio. Samen zorgen we voor een goede overdracht van de basisschool naar het voortgezet onderwijs. 

Plaatsing
Plaatsing vindt altijd in overleg met de basisschool plaats. We hebben twee soorten klassen: homogene en heterogene klassen.

Homogene klassen

  • vmbo basisberoepsgerichte leerweg
  • vmbo kaderberoepsgerichte leerweg
  • mavo 


Heterogene klassen

  • vmbo basisberoepsgerichte en kaderberoepsgerichte leerweg
  • vmbo kaderberoepsgerichte leerweg en theoretische leerweg
  • mavo/havo


Kennismaken
Voor de zomervakantie organiseren wij een kennismakingsdag voor alle eerstejaars. Tijdens deze dag maken de leerlingen alvast kennis met hun klasgenoten en de coach en ontvangen ze een welkomstpakket. Ook in de eerste lesweken, ook wel de Gouden Weken genoemd, is er veel aandacht voor het kennismaken. Daar hoort natuurlijk ook een gesprek met de ouder(s) bij. De coach plant dit gesprek in.

Beleid ten aanzien van lesuitval
Wij streven naar zo weinig mogelijk lesuitval. Wanneer een docent niet aanwezig kan zijn vanwege bijvoorbeeld ziekte of een cursus, worden de lessen door andere collega’s gegeven. Als dit niet mogelijk is en een les toch moet vervallen, kijken we naar alternatieven. Denk aan het verplaatsen van andere lessen, op school werken aan het huiswerk of aan projecten. 

Ziek of afwezig

Schoolverzuim
Elke dag houden wij de aanwezigheid van onze leerlingen bij. Als het niet duidelijk is waarom een leerling afwezig is, nemen we contact op met de ouders. Als een leerling zonder geldige reden afwezig is, moeten we maatregelen nemen. Samen met de ouders doen we er alles aan om dit te voorkomen. Als de genomen maatregelen niet het gewenste resultaat opleveren, informeren we de leerplichtambtenaar.

Ziek melden of afwezig
Is uw kind ziek of afwezig? Meld uw kind dan tussen 08.00 en 10.00 uur afwezig, door te bellen naar: (0512) 30 57 88.

Verlof

Bijzonder verlof
In de Leerplichtwet staat dat jongeren tot 18 jaar de school moet bezoeken als er onderwijs wordt gegeven. Leerlingen mogen dus nooit zomaar van school wegblijven. In een aantal gevallen is een uitzondering op deze regel mogelijk. Voor de eerste veertien dagen van het schooljaar geldt de wettelijke bepaling dat er geen vrij gegeven mag worden. In het protocol Afspraken aanvragen verlof staan de uitzonderingen en bijbehorende regels. Wilt u verlof aanvragen? Download dan het aanvraagformulier. Kijk voor meer informatie over de leerplicht op de site van de Rijksoverheid.

Topsport
Doet uw kind aan topsport? Dan zorgen wij er samen voor dat uw kind school en sport goed kan combineren.  

Studiemateriaal 

Laptop
Wij werken met laptops. De laptop wordt gebruikt ter ondersteuning van het leerproces en als aanvulling op de boeken. Het aanschaffen van een laptop kan tegen een gereduceerd tarief via onze samenwerkingspartner. Alle nieuwe leerlingen krijgen een gebruikersnaam en wachtwoord om computergebruik mogelijk te maken. Daarnaast krijgen alle leerlingen kosteloos Office365. Kijk voor meer informatie op www.cgliudger.nl/laptop

Schoolboeken
De school bestelt het boekenpakket voor alle leerlingen. In de zomer wordt dit pakket thuisbezorgd. Het gaat om alle voorgeschreven schoolboeken vanuit school.

Extra materialen
Voor sommige vakken zijn aanvullende materialen nodig, zoals een passer, woordenboek of rekenmachine. Deze materialen zijn voor eigen rekening. Deze materialen kunt u bestellen via de webshop van OsingadeJong (www.osingadejong.nl), maar ze zijn ook verkrijgbaar bij andere winkels. We adviseren in elk geval om, voor de start van leerjaar 1, de volgende materialen aan te schaffen:

  • 1 passer
  • 1 geodriehoek
  • potloden: HB, 2H en 2B
  • USB-stick (minimaal 4 GB)
  • 1 rekenmachine: Casio fx-82NL

Voor vragen over de schoolboeken en/of extra materialen kan contact opgenomen worden met de afdeling leermiddelen via leermiddelen@fierderonderwijs.nl.

Kluisjes
We raden leerlingen aan om een kluisje te huren, voor het bewaren van waardevolle spullen, boeken en kleding. Het huren van een kluisje is gratis. Voor aanvang van het schooljaar ontvangt u hier meer informatie over. 

Kopieerpas
In het eerste jaar ontvangt iedere leerling een kopieerpas. Met deze pas kan een leerling kopiëren, printen en boeken lenen in de Mediatheek. Bij beschadiging (door eigen toedoen) of verlies wordt een nieuwe pas verstrekt tegen betaling van van € 10,00.

Schoolkosten
Het volgen van onderwijs bij CSG Liudger is zoals de wet voorschrijft kosteloos. Dit betekent dat ouders niet hoeven te betalen voor het reguliere onderwijs en voor de schoolboeken en/of leermiddelen. 

Ouders hebben wel te maken met schoolkosten. Dan gaat het om aanschaf van persoonsgebonden materiaal zoals bijvoorbeeld schriften, praktijkkleding, gereedschap etc.  Daarnaast vraagt school om een laptop aan te schaffen. Dit is geen verplichting. Met ouders die geen laptop aan kunnen schaffen of vanuit principiële redenen niet aan willen schaffen, worden afspraken gemaakt. Het is mogelijk een eigen laptop mee te nemen, mits deze voldoet aan de daarvoor opgestelde specificaties

Vrijwillige ouderbijdrage
Onder de algemeen vrijwillige ouderbijdrage vallen de kosten voor alle extra activiteiten of programma’s buiten het verplichte lesprogramma om die door school worden georganiseerd of in opdracht van school worden georganiseerd. Dit is een vrijwillige bijdrage. Leerlingen mogen altijd aan deze extra activiteiten of programma’s meedoen. Als school ontvangen wij echter niet voldoende middelen om het aansprekende onderwijs dat wij onze leerlingen willen bieden ook te kunnen betalen. Wij vragen daarom van de ouder(s)/verzorger(s) een vrijwillige bijdrage. Deze bijdrage bestaat uit een algemeen gedeelte en een school-specifiek gedeelte. 

Algemeen gedeelte
De algemene vrijwillige ouderbijdrage is voor alle scholen van CSG Liudger € 50,00 per leerling. De bijdrage wordt gebruikt voor betaling van bijvoorbeeld identiteit en sport,- en culturele activiteiten.

Schoolspecifiek gedeelte
Deze kosten worden gesplitst in kosten welke horen bij de gekozen opleiding en kosten voor excursies en/of activiteiten. De opleidingskosten zijn afhankelijk van de gekozen opleiding en keuzevakken. Het betreft hier bijvoorbeeld de kosten voor werkstukken voor technische vakken die door leerlingen mee naar huis genomen kunnen worden en een vrijwillige bijdrage in de kosten van materialen. Om het onderwijsprogramma te verlevendigen, het groepsverband te verstevigen en om leerlingen extra te motiveren organiseren wij regelmatig excursies. Dit aanbod verschilt per opleiding. Leerlingen zullen nooit om financiële redenen worden uitgesloten van het volgen van onderwijs en van het meedoen aan extra activiteiten en excursies.

Toelichting schoolkosten
Een uitgebreide toelichting op de schoolkosten van CSG Liudger Splitting vindt u hier. Kijk voor meer informatie, de tegemoetkomingen en betaling van de schoolkosten op de pagina schoolkosten. Vragen? Neem gerust contact op met de de financiële administratie: schoolkosten@fierderonderwijs.nl.

Ongevallenverzekering
Op basis van de ongevallenverzekering is iedereen die betrokken is bij schoolactiviteiten (leerlingen, personeel en vrijwilligers) verzekerd. De verzekering geeft recht op (beperkte) uitkering wanneer een ongeval tot blijvende invaliditeit leidt. Ook zijn de geneeskundige en tandheelkundige kosten voor een deel meeverzekerd, voor zover de eigen verzekering geen dekking biedt. Materiële schade (zoals een kapotte bril of fiets) valt niet onder de
dekking. Deze verzekering is van kracht tijdens de schooluren en tijdens het van huis naar school en omgekeerd gaan, maar maximaal een uur voor en na schooltijd. De verzekering is eveneens van kracht voor alle activiteiten die onder verantwoordelijkheid van de school plaatsvinden buiten de reguliere schooltijden.

Aansprakelijkheid en schade
Soms wordt er schade toegebracht aan eigendommen van de school of van een medeleerling. Als deze schade opzettelijk of door onvoorzichtigheid wordt aangericht, moet deze betaald worden. Jongeren >14 jaar zijn persoonlijk aansprakelijk als zij schade aan derden toebrengen. Jongeren<14 jaar kunnen zelf niet aansprakelijk worden gesteld voor schade aan derden. Ouders zijn dan aansprakelijk. Het is voor ouders van belang dat zij een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren hebben afgesloten. De meeste verzekeringen dekken ook de aansprakelijkheid van de inwonende kinderen. Het kan ook voorkomen dat “de school” schade veroorzaakt en dus aansprakelijk is. CSG Liudger heeft een verzekering afgesloten. Het gaat daarbij om verwijtbare schade. De school is niet aansprakelijk voor vermissing of vernieling van eigendommen van leerlingen door medeleerlingen of anderen.

Reisverzekering
Als school hebben wij een doorlopende reisverzekering afgesloten voor buitenlandse schoolreizen. Hierbij worden waar nodig vergoedingen verstrekt (tot een bepaald maximum) bij verlies, diefstal van of schade aan eigendommen.

Wij gaan zorgvuldig om met de privacy van leerlingen. Voor het geven van onderwijs, het begeleiden van leerlingen en de vastlegging daarvan in de administratie van school, worden er gegevens over en van leerlingen vastgelegd. Deze gegevens worden persoonsgegevens genoemd.

Privacyverklaring
Het vastleggen en gebruik van deze persoonsgegevens wordt beperkt tot alleen die informatie die strikt noodzakelijk is voor het onderwijs en de begeleiding. Deze gegevens worden beveiligd opgeslagen en de toegang daartoe is beperkt.

Wij maken ook gebruik van digitaal lesmateriaal. De leveranciers van dit materiaal ontvangen een beperkt aantal leerlinggegevens. Daarnaast zijn duidelijke afspraken met leveranciers gemaakt over het gebruik van persoonsgegevens om misbruik te voorkomen. Leerlinggegevens worden enkel gedeeld met andere organisaties als ouders daar toestemming voor hebben geven, tenzij uitwisseling verplicht is volgens de wet. In de privacyverklaring en het privacyreglement van CSG Liudger staat onder meer hoe CSG Liudger omgaat met persoonsgegevens en de beveiliging ervan.

Daarnaast delen we persoonsgegevens met andere organisaties binnen de EU. In veel gevallen zijn we wettelijk verplicht om persoonsgegevens met deze organisaties te delen of is er een samenwerkingsovereenkomst afgesloten.  Voorbeelden zijn het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs, de leerplichtambtenaar, de instellingsaccountant, de Inspectie van het Onderwijs, de gemeente en het ministerie van OCW (DUO) of scholen binnen een samenwerkingsverband. In de samenwerkingsovereenkomst staat beschreven hoe de gegevensbescherming is geregeld m.b.t. de leerlingen, ouders en personeelsleden van de andere school.

Functionaris gegevensbescherming
Elke school moet een Functionaris Gegevensbescherming (FG) hebben. CSG Liudger heeft dit binnen de Fricolore-groep opgepakt, samen met de Lumen Group. De FG begeleidt onze school bij de verdere uitwerking van de wet- en regelgeving met betrekking tot beveiliging persoonsgegevens. De FG heeft een onafhankelijke positie en kan de school aanwijzingen geven als er niet zorgvuldig wordt omgegaan met persoonsgegevens. Vragen, tips of klachten? Neem contact op met de Lumen Group www.lumengroup.nl of fg@lumengroup.nl

Toestemmingsverklaring AVG
Om persoonsgegevens van leerlingen te gebruiken, moeten we toestemming vragen van ouders en leerlingen (<16 jaar). Wij registreren deze toestemming via het leerlingvolgsysteem SOMtoday. Iedere ouder van een leerling tot 16 jaar wordt gevraagd om wel dan niet toestemming te geven op de profielpagina van de leerling. Het betreffen vragen gericht op het gebruik van persoonsgegevens anders dan noodzakelijk voor het onderwijs en de begeleiding, zoals het gebruik van foto’s of publicatie van namen. Zonder deze toestemming mogen persoonsgegevens niet gebruikt worden. Door het gebruik van een online registratie kun je de toestemming altijd eenvoudig inzien en aanpassen.

Privacy Officier
Fierder Onderwijs heeft een Privacy Officier in dienst voor alle scholen die vallen onder Fierder Onderwijs. Vragen? Neem gerust contact op via privacy@fierderonderwijs.nl.

Protocollen en documenten
Hieronder vindt u belangrijke documenten en protocollen van CSG Liudger Splitting. Staat het document er niet tussen? Kijk dan op de pagina documenten en downloads. Op deze pagina vindt u alle documenten en protocollen van CSG Liudger.    

 
Beleid

Beleid 18+
Volgens de wet is iemand die 18 jaar is meerderjarig en zelf bevoegd tot handelen. Een leerling kan dan allerlei zaken, die voorheen door ouders gedaan werden (zoals rapporten tekenen en vrij vragen), voortaan zelf doen. Naast die rechten zijn er ook de plichten om bijdragen die voorheen door ouders betaald werden, nu zelf te betalen. Wij houden ons aan de wettelijke regel van zelfstandigheid wat betreft rechten en plichten van deze meerderjarige leerlingen. Willen jullie liever verder gaan op de oude voet (waarbij ouders de schoolzaken voor de leerling regelen), dan kan dat ook. Is dat laatste het geval, dan moet u dat aan school laten weten door middel van een standaardbrief, die door de leerling en ouders moet worden ondertekend. Deze brief wordt een maand voordat je leerling 18 jaar wordt verzonden. De verklaring blijft gedurende de rest van de schoolperiode geldig.

Programma van toetsing 
De schoolresultaten kunnen aanleiding zijn om over te stappen naar een ander onderwijstype. Dat gaat altijd in overleg met de ouders, coach en indien noodzakelijk met de (leerling)coördinator, teamleider of de decaan.

Examenreglement
In leerjaar 3 en 4 is er sprake van een doorlopend programma van Toetsing en Afsluiting (PTA). Dit betekent dat de programma’s van de diverse vakken, beide leerjaren beslaan en onderdeel uitmaken van het examenprogramma. Leerlingen maken een schoolexamen en een centraal examen. De schoolexamens worden in het 3e en 4e leerjaar afgenomen en het centraal examen vindt aan het eind van leerjaar 4 plaats.

Gebruik mobiele apparaten
Op CSG Liudger Splitting hanteren we het beleid ‘thuis of in de kluis’. Zo kunnen leerlingen zich in de lessen goed focussen en hebben ze tijdens pauzes echt contact met andere leerlingen. 

Klachtenregeling   
Voorkomen is beter dan genezen, maar de praktijk leert: waar samengewerkt wordt, gaan dingen soms niet naar wens. CSG Liudger vindt het belangrijk dat klachten vroegtijdig kenbaar worden gemaakt. Klachten kunnen gemeld worden bij de coach. Voor de meeste klachten/bezwaren wordt, na goed overleg, een oplossing gevonden. Wanneer dat niet lukt, wordt de teamleider ingeschakeld en in laatste instantie de schooldirecteur. Komen de betrokken partijen er niet uit, dan kan – via het College van Bestuur – een klacht worden ingediend bij de interne klachtencommissie. Ten slotte staat altijd de mogelijkheid open om een klacht bij de externe landelijke klachtencommissie in te dienen. Kijk voor onze klachtenregeling op de pagina documenten en downloads.

Gezonde school
We besteden veel aandacht aan de gezondheid en het welzijn van leerlingen en medewerkers. Dit door het organiseren van activiteiten rondom gezondheid en het inrichten van een gezonde kantine. Ook in de lessen wordt aandacht besteed aan thema’s rondom bijvoorbeeld bewegen en sport, gezonde voeding, alcohol, roken, drugspreventie, mediawijsheid en hygiëne. Daarnaast besteden we aandacht aan een veilige schoolomgeving en voor de persoonlijke en sociale ontwikkeling van de leerlingen. We volgen daarbij de richtlijnen van de Gezonde School. Meer informatie staat op www.gezondeschool.nl

Rookvrij schoolplein en rookvrije zones
Het schoolplein van CSG Liudger Splitting is volledig rookvrij. Daarnaast hebben we met de gemeente Smallingerland de afspraak om gezamenlijk te werken aan een Rookvrije Generatie in de gemeenten.

Verkeersveiligheidslabel Fryslân
CSG Liudger Splitting is een gecertificeerd verkeersveilige school. Met het project VerkeersVeiligheidsLabel Fryslân voor scholen in het basis- en voortgezet onderwijs, wil het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Friesland (ROF) verbetering en intensivering van verkeerseducatie en een verkeersveilige schoolomgeving realiseren. De uitvoering is in handen van een projectgroep van het ROF. In deze projectgroep zitten medewerkers van onderwijsbegeleidingsdienst Cedin, Veilig Verkeer Nederland, Stichting Bevordering Verkeerseducatie (SBV) en de Provincie Fryslân.

CSG Liudger Splitting
Leerweg 2 
9202 LC Drachten 
(0512) 30 57 88
E-mail: splitting@csgliudger.nl
Website: www.csgliudger.nl/splitting
Instagram: www.instagram.com/csg_liudgersplitting

Schoolleiding 


Centrale administratie Stichting Fierder Onderwijs 

Postbus 715 9200 AS Drachten
Telefoon: 0512 305 700
E-mail: info@fierderonderwijs.nl

Heb je nog vragen over de schoolgids?

Neem dan gerust contact op!