Schoolgids CSG Liudger Burgum

CSG Liudger Burgum is een open christelijke school voor vmbo, havo en vwo. Op deze pagina vind je de digitale schoolgids van CSG Liudger Burgum. Overal waar ouders staat kunt u ook ouder(s)/verzorger(s) lezen. Neem voor vragen gerust contact op via burgum@csgliudger.nl            

Welkom!

Op CSG Liudger Burgum hebben we oog voor iedere leerling. We vinden het belangrijk dat leerlingen zich thuis voelen bij ons op school. Als leerlingen zich fijn voelen, gaat het leren beter. Wilt u kennismaken met onze school? Bekijk dan onderstaand filmpje. 

Onderwijsvisie

CSG Liudger Burgum staat voor toekomstgericht onderwijs, middenin de samenleving met optimale kansen voor ieder kind. Onze kernwaarden zijn ‘Groei’, ‘Verbinding’ en ‘Eigentijds’.

  • Toekomstgericht onderwijs
    1. we werken vanuit talenten en gaan uit van een ‘growth mindset’;
    2. we bieden flexibiliteit en maatwerk om leerlingen zo optimaal mogelijk te laten leren;
    3. we werken volop aan de 21e eeuwse vaardigheden;
    4. we zetten coachend lesgeven in om leerlingen te stimuleren.
  • Middenin de samenleving
    1. we werken samen in de regio, met bedrijven, scholen, instellingen, welzijnsorganisaties, ouders, gemeente;
    2. we zijn actief en zichtbaar in de gemeente Tytjerksteradiel;
    3. we nemen onze christelijke identiteit als uitgangspunt voor ons handelen;
    4. we streven naar duurzaamheid.
  • Optimale kansen voor ieder kind
    1. we werken vanuit goede doorlopende leerlijnen;
    2. we werken vanuit ‘accent op aandacht’;
    3. we stellen bij al onze beslissingen de leerling centraal; 
    4. we zorgen dat onze leerlingen zo goed mogelijk in balans zijn.

WAAROM?

Ons grotere doel is dat onze leerlingen zich optimaal kunnen voorbereiden op hun toekomst zodat zij kunnen uitgroeien tot zelfstandige, verantwoordelijke, mooie mensen die hun steentje willen bijdragen aan de samenleving van de toekomst.

HOE?

Wij bieden goed en mooi onderwijs:

  • Inspirerend en uitdagend, open en verbindend;
  • Leren in een mini-samenleving door te onderzoeken, ervaren, studeren, doen, beleven en fouten te mogen maken;
  • Leren, gericht op wat leerlingen nodig hebben en wat hen helpt om de juiste keuzes te maken voor hun toekomst (een goed diploma, 21e eeuwse vaardigheden);
  • In beweging en onderdeel van de samenleving / maatschappij, dichtbij of veraf;
  • Jezelf leren kennen (d.m.v. reflectie en feedback) en jezelf ontplooien;
  • Proactief leren met eigen geformuleerde doelen;
  • Met elkaar inhoud geven aan onze identiteit;
  • Voorleven wat je bij de ander ook graag ziet.


WAT?

Dit levert het volgende op:

Onze leerlingen verlaten onze school met een goed diploma, kennen hun unieke kwaliteiten en kunnen hun vaardigheden inzetten in de samenwerking met anderen. Leerlingen hebben geleerd zelf het roer van hun leven in handen te nemen.

WAT MAAKT ONZE SCHOOL ANDERS?

Grote scholen hebben vaak goede faciliteiten. Kleine scholen hebben vaak een fijne cultuur waarin iedereen elkaar kent en de lijnen kort zijn. CSG Liudger Burgum combineert beide! 

Op onze school wordt iedereen gezien en is er een hele fijne sfeer. Tegelijkertijd beschikken we ook over de modernste faciliteiten. Zo hebben we een Innovatielab en kunnen leerlingen bijvoorbeeld  gebruik maken van 3D printers, VR, green screens. 

Op onze school bieden we relatief veel coachuren aan. Er wordt veel tijd gestoken in een goede groepsvorming en we vinden het belangrijk dat kinderen ook werken aan persoonlijke ontwikkeling en burgerschapsvorming.

Waar we erg trots op zijn, is dat we ook meertalig onderwijs bieden. Het is bij ons mogelijk om havo meertalig en vwo meertalig te volgen. Kinderen volgen hun lessen dan voor meer dan de helft in het Engels en daarnaast volgen ze lessen in het Fries en Nederlands.

In klas 1 en 2 volgen leerlingen het vak THS Talent. Daarbij kunnen ze ontdekken waar hun interesses en talenten liggen. Per schooljaar kiezen leerlingen vijf verschillende blokken. Er wordt van alles aangeboden, van schaken tot theater en van koken tot sport. 

Volg je de TL opleiding, dan krijg je in klas 3 en 4 te maken met het Praktijkgericht programma. Leerlingen gaan met échte opdrachten van échte bedrijven aan de slag! 

Onderwijsaanbod
Wij bieden de volgende leerwegen aan:

  • vmbo basisberoepsgerichte leerweg (t/m leerjaar 2)
  • vmbo kaderberoepsgerichte leerweg (t/m leerjaar 2)
  • gemengde leerweg (t/m klas 4)
  • havo (t/m klas 5)*
  • havo meertalig (t/m klas 3)
  • vwo meertalig (t/m klas 3)
  • Modus (t/m leerjaar 2)

Kijk voor een toelichting op de verschillende leerwegen op www.csgliudger.nl/burgum

Modus
Bij ons op school kunnen leerlingen ook kiezen voor Modus. Modus is een extra onderwijsroute voor tieners. Bij Modus hoeven leerlingen de eerste twee jaar nog geen keuze te maken voor een niveau. Ze volgen lessen aan de hand van een thema en de lessen zijn afgestemd op het tienerbrein. Modus is een initiatief van Stichting Oarsprong en CSG Liudger Burgum. Kijk voor meer informatie op www.modus.frl

Havotop
De leerjaren 4 en 5 van de havo worden in Burgum gegeven op de Havotop. De Havotop is een samenwerkingsverband met OSG Singelland. Je blijft ingeschreven bij CSG Liudger en krijgt les op de Havotop. Meer informatie over de Havotop staat op www.havotop.nl 

Meertalig onderwijs (Taalryk)
Leerlingen met een vwo-advies krijgen bij ons op school standaard Taalryk-onderwijs aangeboden. En leerlingen met een havoadvies kunnen kiezen tussen de normale havo-opleiding of havo-Taalryk. Bij Taalryk-onderwijs, volgen ze lessen in het Nederlands, Engels en Fries. De onderbouw wordt afgerond met een Cambridge-certificaat voor Engels en een Frisia-certificaat voor Fries. Daarnaast ontvangen  de leerlingen een meertalig voortgezet onderwijs certificaat. Met vijf vakken in het Engels en één in het Fries is de helft van de vakken meertalig. Meer informatie over Taalryk-onderwijs staat op www.csgliudger.nl/taalryk

Praktijkgericht programma
Vanaf klas 3 krijgen alle TL-leerlingen het praktijkgerichte programma aangeboden. Bij het praktijkgerichte programma werken de leerlingen 3 keer, 10 weken aan een opdracht van een echte opdrachtgever. Ze leren samenwerken, plannen, organiseren, problemen op te lossen, te communiceren en nog veel meer. Wilt u meer weten over het praktijkgerichte programma? Bekijk dan deze video

Extra onderwijsactiviteiten
Om het onderwijs levendig, toekomstgericht en aansprekend te houden, bieden wij diverse extra onderwijsactiviteiten aan.  

THS Talent
In klas 1 en 2 bieden we 2 uur per week THS Talent aan. Bij THS Talent worden alle kinderen gemixt per leerjaar en kunnen ze vanuit hun eigen interesse kiezen voor workshops die zo’n 7 tot 10 weken duren en steeds weer anders zijn. Er wordt van alles aangeboden, van schaken tot theater en van koken tot diverse sporten.

Burgerschapsvorming
Bij schoolbrede of vakoverstijgende projecten en buitenschoolse activiteiten (stages, excursies etc.) is er veel aandacht voor burgerschapsvorming. Leerlingen worden  uitgedaagd om na te denken over begrippen als geloof en levensbeschouwing, democratie, grond- en mensenrechten, duurzame ontwikkeling, conflicthantering, sociale verantwoordelijkheid, gelijkwaardigheid en het omgaan met verschillen in de maatschappij.

Internationale activiteiten
CSG Liudger Burgum biedt naast de meertalige opleiding, diverse internationale activiteiten aan. Tijdens deze activiteiten leren de leerlingen andere talen te spreken en te schrijven. Ook maken ze kennis met andere leefgewoontes aan de hand van uitwisselingen en excursies. Er zijn diverse excursies en daarnaast is er een werkweek naar Berlijn (klas TL3) en een naar Ierland (klas 3 meertalig onderwijs).

Schoolbrede en vakoverstijgende activiteiten
We organiseren regelmatig schoolbrede en vakoverstijgende activiteiten. Denk aan:
• vieringen (Kerst en Pasen)
• schoolfeesten
• sport- en speldagen
• vrijwilligerswerk of maatschappelijke stages
• beroepenstages
• excursies in het binnen- en buitenland
• projecten binnen en buiten de school
• culturele activiteiten

Loopbaanontwikkeling
Om onze leerlingen kennis te laten maken met vervolgopleidingen en beroepen organiseren onze decanen oriëntatieprogramma’s en -dagen. Leerlingen bezoeken bijvoorbeeld de andere scholen van CSG Liudger en/of het mbo, het hbo of de universiteit. 

Examens
Bij CSG Liudger Burgum maken de leerjaren 3 en 4 van het vmbo deel uit van het examenprogramma. De programma’s van de diverse vakken beslaan beide leerjaren. Leerlingen maken een school- en centraal examen. De schoolexamens worden in het 4e leerjaar afgenomen en het centraal examen vindt aan het eind van leerjaar 4 plaats. Het onderwijs wordt waar mogelijk praktijkgericht en projectmatig gegeven. Voor vragen over de examens kunt u altijd contact met ons opnemen.

Onderwijsresultaten

Kwaliteit
De kwaliteit van het onderwijs wordt op diverse manieren gemeten; de resultaten van deze toetsen zijn niet altijd in cijfers uit te drukken. Naast de externe onderzoeken die worden gedaan, toetsen wij ook zelf de kwaliteit van het onderwijs. Op www.scholenopdekaart.nl staat meer informatie over de onderwijskwaliteit, zoals de onderwijsresultaten, de tevredenheid van leerlingen en ouders en het onderwijsbeleid. 

Onderwijsinspectie
De onderwijsinspectie bepaalt jaarlijks met een risicoanalyse en eventueel met nader onderzoek of er aanwijzingen zijn dat een school onvoldoende kwaliteit levert. De kwaliteit van het onderwijs is bij CSG Liudger Burgum prima op orde. Leerlingen lopen weinig vertraging op in de onderbouwklassen en ook de doorstroom in de klassen richting het examen is goed. CSG Liudger Burgum heeft het vertrouwen van de inspectie gekregen dat de kwaliteit van het onderwijs op het gewenste niveau is en krijgt daarom alleen het normale basistoezicht.

Onderwijstijd
CSG Liudger Burgum biedt een onderwijsprogramma aan dat voldoet aan de wettelijk verplichte onderwijstijd. De leerlingen krijgen voldoende tijd om te leren wat ze moeten leren en goed voorbereid te zijn op het examen (naar inhoud en niveau).

Fierder Onderwijs
Fierder Onderwijs is een scholengroep voor voortgezet onderwijs in Noord- en Oost-Friesland en het Westerkwartier in Groningen. Onze scholen vormen een oefenplek voor jongeren. Een plek waar ze kunnen leren, ontdekken én bijdragen — aan hun omgeving, de samenleving en de wereld om hen heen.

We hebben 11 scholen in Buitenpost, Burgum, Dokkum, Drachten, Grijpskerk, Kollum, Schiermonnikoog en Waskemeer. Daarmee zijn we stevig verankerd in de regio. Met ruim 5700 leerlingen bieden we elke dag kansrijk en kwalitatief goed onderwijs. Van praktijkonderwijs tot vwo: we zorgen voor een toegankelijk aanbod, dichtbij huis, met passende begeleiding voor iedere leerling.

Fierder Onderwijs is ontstaan uit de fusie van drie christelijke scholengemeenschappen:

  • CSG Liudger
  • Dockinga College
  • Lauwers College


Visie
Onze scholen geloven in talent en in groei. Voor leerlingen én medewerkers. Dat zie je terug in onze kernwaarden: verbinding en groei.

Verbinding staat voor de band met onze leerlingen en hun thuissituatie. Maar deze kernwaarde gaat ook over de manier waarop we samenwerken: in verbinding en met vertrouwen. Tot slot gaat verbinding over de samenwerking tussen scholen, met collega-scholen en met maatschappelijke organisaties in de regio.

Groei staat voor onze overtuiging dat elke leerling en medewerker kan en wil groeien. De scholen van Fierder Onderwijs creëren daarvoor een vertrouwde en uitdagende leeromgeving.

We bouwen aan onderwijs op drie stevige pijlers:

  1. Open christelijke identiteit

Onze scholen zijn open christelijk. Iedereen is welkom en mag er zijn, ongeacht de eigen levensbeschouwing. Op onze scholen besteden we veel aandacht aan gesprekken over zingeving en levensbeschouwelijk burgerschapsonderwijs. We bouwen voort op de rijke christelijke traditie en voegen daar andere en eigentijdse bronnen aan toe. 

  1. Kansrijk onderwijs

Kansrijk onderwijs betekent dat we heel precies kijken naar wat een leerling nodig heeft voor een goede en fijne schooltijd. We helpen jongeren hun talenten te ontdekken en te benutten. Bij ons hoort elke leerling erbij en kan iedereen meedoen. We richten het onderwijs zó in dat het past bij wie de leerling is. Fouten maken mag, sterker nog: we moedigen het aan. Want van proberen leer je.

Het onderwijs op onze scholen is ontwikkelingsgericht. We kijken verder dan cijfers en beoordelingen. Leerlingen krijgen keuzemogelijkheden, begeleiding en ruimte om eigen leerwegen te bewandelen. Elke leerling heeft een eigen coach die de leerling kent en goed contact houdt met thuis.

  1. Lerend leiderschap

Een lerende organisatie is gericht op het vergroten en verbinden van leren en leervermogen. We luisteren naar elkaar, geven en ontvangen feedback en blijven nieuwsgierig. In onze scholen is ruimte om fouten te maken en van elkaar te leren. We nemen samen verantwoordelijkheid en waarderen elkaars deskundigheid.

Voor CSG Liudger Burgum hebben we hier de kernwaarde Eigentijds aan toegevoegd. Eigentijds zegt iets over ‘het hoe’ waarop wij voor verbinding en groei gaan zorgen. Ons onderwijs bereidt onze leerlingen op een eigentijdse manier voor op hun toekomst in een veranderende wereld.

Organisatie

Bestuur
Fierder Onderwijs heeft een tweehoofdig College van Bestuur. Samen met de directeuren geeft het College van Bestuur leiding aan de scholen. De Raad van Toezicht ziet toe op het handelen en de besluiten van het College van Bestuur. Het College van Bestuur en de Raad van Toezicht werken vanuit Drachten.

Fierder Onderwijs Centraal
De scholen worden ondersteund door de afdeling Fierder Onderwijs Centraal. Fierder Onderwijs Centraal bestaat uit de teams: HR, Financiën, Personeels- en salarisadministratie (PSA), Onderwijs en Kwaliteit (O&K), ICT, Marketing & Communicatie (M&C) en Facilitair.

Medezeggenschap
Fierder Onderwijs heeft een Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) die de  gesprekspartner voor het College van Bestuur is. De GMR behandelt met name strategische thema’s en onderwerpen  op overkoepelend niveau. Het reglement van de GMR is te vinden op de website van Fierder Onderwijs. Naast de GMR heeft elke school een eigen school-MR.

In de schoolmedezeggenschapsraad (SMR) zitten medewerkers, ouders en leerlingen van de school. De SMR is gesprekspartner voor de directeur van de school. Het reglement van de SMR is op te vragen bij de administratie van de school. De samenstelling van de SMR van CSG Liudger Burgum is als volgt.

Docenten

Ouder

  • Dhr. H. Otten

Leerling

  • Kim Regtien


Ouderpanel*

CSG Liudger Burgum heeft ook een ouderpanel. Het Ouderpanel is het aanspreekpunt voor alle ouders/verzorgers en voor de schoolleiding. Via het ouderpanel worden de ouders/verzorgers betrokken bij wat er gebeurt op school. In het ouderpanel van CSG Liudger Burgum zitten:

  • Aukje Helmholt
  • Sonja vd Heide
  • Henny Schouwstra
  • Marjo Bakker
  • Oetsina Huizinga
  • Durk Tuininga
  • Rienk de Roos
  • Edwin Schuldink
  • Jannechien vd Kooi en Roelof Dijkstra (schoolleiding)

Heeft u een vraag die het ouderpanel of de school niet kan beantwoorden? Neem dan contact op met de Landelijke Ouderraad 0800-5010.    

Leerlingenpanel
Naast het ouderpanel hebben we een leerlingenpanel. Dit panel kan gevraagd en ongevraagd advies uitbrengen aan de schoolleiding, vragen stellen en komen met voorstellen tot verbetering. De samenstelling wisselt per schooljaar en wordt aan het begin van het schooljaar bekend gemaakt.  

Contactgegevens
College van Bestuur: bestuurssecretariaat@fierderonderwijs.nl
Fierder Onderwijs Centraal: secretariaatfoc@fierderonderwijs.nl
Raad van Toezicht: bestuurssecretariaat@fierderonderwijs.nl
Gemeenschappelijke medezeggenschapsraad: bestuurssecretariaat@fierderonderwijs.nl
Ouderpanel: ouderpanel.burgum@csgliudger.nl
Leerlingenraad:burgum@csgliudger.nl 

CSG Liudger heeft vijf scholen. Drie in Drachten (PRO Drachten, Splitting en Raai), één in Burgum en één in Waskemeer. Wil je meer weten over onze scholen? Bezoek dan de webpagina ontdek onze school.

Identiteit
CSG Liudger is een open christelijke scholengemeenschap. De christelijke identiteit komt tot uiting in dagopeningen, vieringen, maar ook in manier waarop bij ons wordt les gegeven. Kijk op de pagina identiteit voor meer informatie. 

Organisatiebeleid

Koersplan
Als CSG Liudger Burgum vallen we onder Stichting Fierder Onderwijs. In het Koersplan 2024-2028 staat de koers van Fierder Onderwijs beschreven. Het is een overkoepelend document dat richting geeft aan de scholen. Bekijk het koersplan hier. 

Schoolplan
Iedere school maakt daarnaast een schoolplan. In het schoolplan staat de koers van de school voor vier jaar. Download hier het schoolplan van CSG Liudger Burgum.  

Goed onderwijs maken we samen! Hieronder vindt u een overzicht van organisaties waarmee we nauw samenwerken om dit te realiseren.  

Fricolore
CSG Liudger is aangesloten bij de onderwijscoöperatie Fricolore. Fricolore is een samenwerkingsverband van scholen voor christelijk voortgezet onderwijs in Friesland en de Noordoostpolder. Meer informatie hierover staat op www.fricolore.nl

FROSK
We vinden het belangrijk om te investeren in de leraren van de toekomst en zijn aangesloten bij FROSK. FROSK is een samenwerkingsverband van lerarenopleidingen en vo-scholen in Friesland, Noordoostpolder en Urk voor het gezamenlijk opleiden van nieuwe leraren en begeleiden van startende leraren in de praktijk. Kijk voor meer informatie op www.frosk.frl

Samenwerkingsverband Zuidoost-Friesland
Om alle leerlingen een passende onderwijsplek te geven, bestaan er regionale samenwerkingsverbanden. CSG Liudger Burgum is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Zuidoost-Friesland. Meer informatie hierover staat op www.swvzofriesland.nl

Havotop
De leerjaren 4 en 5 worden in Burgum de Havotop genoemd. De Havotop is een samenwerkingsverband met OSG Singelland. Door deze samenwerking kunnen havoleerlingen in Burgum hun havodiploma halen. Kijk voor meer informatie op www.havotop.nl

Modus
CBS De Arke en CSG Liudger Burgum bieden gezamenlijk de onderwijsroute Modus aan. Modus is een route speciaal voor leerlingen van 10-14 jaar. Kijk voor meer informatie op www.modus.frl

PRO Drachten
Leerlingen die in aanmerking komen voor het Praktijkonderwijs, zijn welkom bij PRO Drachten. PRO Drachten is een samenwerkingsverband van OSG Singelland en CSG Liudger. Kijk voor meer informatie op www.prodrachten.nl

Taalryk 
CSG Liudger Burgum is een Taalryk-school. Taalryk staat voor meertalig voortgezet onderwijs. Scholen aangesloten bij Taalryk werken actief aan meertaligheid in hun school. Kijk voor meer informatie op www.taalryk.nl

Techniek Expertise Centrum
Het Techniek Expertise Centrum (TEC) is een samenwerking tussen het bedrijfsleven, onderwijsinstellingen en overheden in de regio Zuidoost-Friesland. Het TEC organiseert activiteiten gericht op het bevorderen van de beeldvorming van de technieksector, het interesseren en werven van jongeren voor techniek, het ontwikkelen van innovatief en kwalitatief techniekonderwijs en het (door)ontwikkelen van doorlopende leerlijnen en keuzevakken. Meer informatie staat op www.sterktechniekonderwijs.nl

Kennislab Noordoost Fryslân
Kennislab Noordoost Fryslân is een regionale netwerkorganisatie van scholen, universiteiten, lokale overheden, bedrijven en instellingen. Doel van Kennislab NOF is om samen te leren en innoveren. Meer weten? Kijk op www.kennislabnof.frl

KEaRN Jongerenwerk
CSG Liudger Burgum werkt samen met KEaRN. KEaRN is een welzijnsorganisatie in Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel, gespecialiseerd in buurtwerk, jongerenwerk en vrijwillige inzet en mantelzorg. Kijk voor meer informatie over KEaRN op www.kearn.nl

Gemeente Tytsjerksteradiel
We werken samen met de gemeente via het LEJA (lokaal educatieve jeugd agenda). Wekelijks is er op school vanuit de gemeente een GIS aanwezig (gebiedsteam medewerker in school). Voor meer informatie over de gemeente kun je kijken op www.t-diel.nl 

Bij ons op school staan de leerlingen er niet alleen voor, we doen het samen. We vinden het belangrijk iedereen voldoende aandacht krijg. Heeft een leerling ondersteuning nodig? Dan kijken we samen met de leerling en ouders wat nodig is. 

Begeleiding op school

Accentuur
Bij ons op school hebben leerlingen in klas 1 het eerste uur (08.15 – 09.00 uur) vrij. In dit uur is er wel de mogelijkheid om extra ondersteuning te krijgen. Bijvoorbeeld door remedial teaching voor taal en rekenen, dyslexiebegeleiding of extra ondersteuning bij het leren.

Coachmoment
Leerlingen in klas 1 hebben vier keer per week een coachuur.  In de overige klassen is dit twee keer per week. Hierin vindt de dagopening plaats en is er aandacht voor de actualiteit. Regelmatig wordt er gelezen. Verder bespreken leerlingen met de coach hoe het gaat, wat de leerdoelen zijn en welke extra uitdaging of ondersteuning nodig is. Ook is er volop aandacht voor persoonlijke en sociale ontwikkeling, loopbaanoriëntatie en burgerschapsvaardigheden. Ouders worden drie keer per jaar uitgenodigd voor een COL-gesprek. COL staat voor coach, ouder en leerling.  

Decanen
Voor vragen over de (vervolg)opleiding kan contact opgenomen worden met onze decanen:

  • J. H. van der Hoek (vmbo): 0511-460260
  • I.L. van Zwienen (havo en vwo): 0511-460260 


Ondersteuningscoördinator
Soms heeft een leerling meer zorg nodig dan de coach of teamleider kan bieden. Op dat moment komt de ondersteuningscoördinator in beeld.  


Ondersteuningslokaal

Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben kunnen terecht bij Route 5. Route 5 is een lokaal waar leerlingen ongestoord aan hun (huis)werk kunnen werken. Ook bestaat de mogelijkheid om voortgangs- en begeleidingsgesprekken te voeren. In het lokaal is altijd iemand aanwezig waar leerlingen met vragen terecht kunnen. 

Schoolondersteuningsprofiel
In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) van onze school staat welke ondersteuning we als school bieden. Het schoolondersteuningsprofiel kunt u hieronder downloaden of in het volgende tabblad online doorlezen.


Expertisecentrum Fierder Onderwijs
Fierder Onderwijs heeft een eigen expertisecentrum, waarin het hoofd-expertisecentrum, de orthopedagogen, de ambulant begeleider en de psychodiagnostisch medewerker werkzaam zijn. Zij ondersteunen onze school bij ondersteuningsvragen.

Vertrouwenspersoon
Leerlingen die behoefte hebben aan een persoonlijk en vertrouwelijk gesprek, kunnen terecht bij onze vertrouwenspersoon*.   

* Mocht er zich een situatie voordoen waarmee jullie niet bij de interne vertrouwenspersonen terecht kunnen, dan kunt u contact opnemen met een extern vertrouwenspersoon van de GGD Fryslân. Kijk voor meer informatie op de website van de GGD Fryslân

Begeleiding buiten school

Passend Onderwijs
Passend Onderwijs richt zich voornamelijk op leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte op het gebied van leren, gedrag en fysieke problemen. Het is geen aparte schoolsoort. Als het kan op een ‘gewone’ school voor voortgezet onderwijs. En als het beter is op een school voor speciaal onderwijs.

Scholen binnen een regio werken samen in een samenwerkingsverband. CSG Liudger Burgum is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Zuidoost–Friesland, ook wel SWV genoemd. Kijk voor meer informatie op de pagina passend onderwijs 

Jeugdgezondheidszorg
Het team Jeugdgezondheidszorg (JGZ), bestaande uit een schoolarts en een schoolverpleegkundige van GGD Fryslân, voert het preventief gezondheidsonderzoek uit. Dit om de groei, ontwikkeling en leefstijl van jongeren te bewaken en bevorderen. Kijk voor de contactgegevens van de GGD Fryslân op www.ggdfryslan.nl

Schoolmaatschappelijk werk
Bij ons op school bestaat de mogelijkheid om de hulp in te schakelen van een schoolmaatschappelijk werker. De schoolmaatschappelijk werker helpt ouders bij moeilijkheden in de opvoeding. Verder helpt de schoolmaatschappelijk werker bij andere problemen die een leerling in het functioneren op school belemmeren. Soms is hulp van andere (jeugd)zorginstellingen nodig. De schoolmaatschappelijk werker beschikt over kennis van de sociale kaart, hulpverlenings(on)mogelijkheden en aanmeldingsprocedures.

Verwijsindex
Hulpverleners en scholen werken samen aan de ondersteuning van leerlingen in de ‘één kind, één plan aanpak’. Om dit mogelijk te maken, koppelen ondersteuningscoördinatoren in de verwijsindex hun naam aan leerlingen die ondersteuning krijgen op school. Op die manier kunnen betrokken instanties contact met elkaar opnemen en samen een plan opstellen. Ouders en leerlingen worden altijd op de hoogte gebracht als dit gebeurt. CSG Liudger heeft duidelijke richtlijnen opgesteld wanneer een leerling gekoppeld wordt. Meer informatie staat op www.verwijsindexfryslan.nl

Onze visie op ondersteuning sluit aan bij de visie van Fierder Onderwijs, namelijk het geloven in talenten en kansen voor onze leerlingen. De kernwaarden die binnen CSG Liudger centraal staan, zijn groei, verbinding en eigentijds, deze kernwaarden staan ook binnen de ondersteuning centraal. Dit alles vanuit een basis van veiligheid.

Deze kernwaarden staan centraal door te kijken naar de ontwikkelmogelijkheden voor de leerling. Dit gaat altijd in samenspraak met leerling en ouder(s)/verzorger(s). Leerlingen worden in het jaarlijkse leerlingtevredenheidsonderzoek ook gevraagd naar de ervaringen met betrekking tot de ondersteuning.

Daarnaast geloven we er in dat ondersteuning zoveel mogelijk plaats hoort te vinden binnen de klas- en onderwijssituatie waardoor de leerling zich kan ontwikkelen in relatie tot anderen. Deze ambitie vertaalt zich in zo(veel) mogelijk preventief werken: signaleren, analyseren en handelingsgericht werken in het primaire proces, vakdocenten ondersteunen in hun vraagstukken rondom het bieden van onderwijsondersteuning in de les en het voorkomen van thuiszitten.

Basisondersteuning
De basisondersteuning is de ondersteuning die elke leerling kan krijgen, als dat nodig is. Binnen het Samenwerkingsverband Zuidoost-Friesland VO is afgesproken dat de ondersteuning voldoet aan de eisen van de onderwijsinspectie voor basiskwaliteit. De meeste leerlingen kunnen met de basisondersteuning het onderwijsprogramma in hetzelfde tempo volgen als hun klasgenoten.

Op CSG Liudger Burgum heeft elke leerling een eigen coach die fungeert als eerste aanspreekpunt voor zowel de leerling als de ouder(s)/verzorger(s). We investeren veel tijd in coachuren en goede groepsvorming, en de coach kan indien nodig aanvullende ondersteuning inschakelen. In de begeleiding werken we vanuit de dynamische driehoek: ouder(s), leerling en school zoeken samen – soms met vallen en opstaan – naar de best passende begeleiding. We hechten veel waarde aan een stabiele thuisbasis en zien ouder(s) als eerstverantwoordelijken in de opvoeding. Hoe beter de samenwerking, hoe meer ruimte er is voor de ontwikkeling van de leerling. Om dit te ondersteunen voeren we drie keer per jaar een coach-ouder-leerlinggesprek (COL-gesprek).

We zijn alert op het voorkomen van verzuim. Het uitgangspunt van ons absentieprotocol is: “Wij maken ons zorgen als jij er niet bent.” Alle leerlingen die met ons de school vormen, doen er toe. Daarom streven wij ernaar om elke leerling zo goed mogelijk het onderwijs te laten volgen en verzuim te voorkomen. Op school registreren we zowel aanwezigheid als afwezigheid van leerlingen. Dit doen we niet alleen om het overzicht te behouden, maar ook om het welbevinden van onze leerlingen in de gaten te houden. Bij herhaalde ziekmeldingen wordt het verzuimprotocol in gang gezet, zodat we samen met ouders en leerling tijdig kunnen kijken wat er nodig is.

De ondersteuningscoördinator van de school draagt, samen met de schoolleiding, de verantwoordelijkheid voor de ondersteuning. Voor vragen kunt u contact opnemen met Jeannette Lageveen via jlageveen@csgliudger.nl.

De overstap van de basisschool naar het voortgezet onderwijs kan voor sommige leerlingen spannend en overweldigend zijn, vooral voor wie behoefte heeft aan duidelijkheid en structuur. Met het ‘Wijs mij de weg’-programma bieden we deze leerlingen extra ondersteuning. Nog voor de

zomervakantie maken zij op een rustige manier kennis met de school. Dit gebeurt onder andere via een rondleiding door het lege schoolgebouw, een informatieboekje, een kennismaking met de coach en extra uitleg over de introductieweek. Zo zorgen we samen voor een goede en ontspannen start.

Op CSG Liudger Burgum is een dyslexiecoach aanwezig voor ondersteuning van leerlingen met dyslexie. Voor onderbouwleerlingen is er het programma ‘Dyslexiesleutels’. Voor leerlingen bij wie een vermoeden van dyslexie bestaat, bieden we een traject aan dat bestaat uit een screening, gevolgd door Remedial Teaching (RT) als dat uit de screening blijkt. De RT-periode wordt afgesloten met een test. Als ook deze test opnieuw op dyslexie wijst, wordt er een nader onderzoek gestart. Leerlingen met dyslexie krijgen een dyslexiepas met daarop hun rechten en voorzieningen. In klas 2, 3 en 4 kunnen leerlingen met dyslexie zich vrijwillig aanmelden voor extra begeleiding.

Leerlingen met dyscalculie krijgen ondersteuning van een (wiskunde) docent. Deze dyscalculiecoach is het aanspreekpunt voor leerling en ouder(s)/verzorger(s). De dyslexiecoach biedt rekentraining aan.

Soms blijkt dat een leerling extra moeite heeft met leren. In eerste instantie helpt de individuele coach de leerling bij het verbeteren van zijn of haar leeraanpak, in samenwerking met de ouder(s). Wanneer dit onvoldoende effect heeft, kan de coach extra ondersteuning aanvragen in de vorm van RT Leren Leren. De hulpvraag wordt samen met de leerling en ouder(s) opgesteld en vastgelegd in een handelingsplan ondersteuningsbehoefte (hapla-ob). De remedial teacher (RT’er) maakt een plan van aanpak en evalueert de voortgang en resultaten van de geboden ondersteuning.

Op CSG Liudger Burgum bieden we twee trainingen aan die gericht zijn op weerbaarheid en zelfvertrouwen: Girl Strong en Boy Strong. Girl Strong is een combinatie van weerbaarheidstraining en faalangstreductie, met de focus op helpende gedachten in situaties zoals toetsen maken, spreken voor een groep en het omgaan met groepsdruk. De training is actief van opzet en bestaat uit zes bijeenkomsten op school.

Boy Strong combineert coaching met kickboksen en richt zich op het versterken van weerbaarheid en sociale vaardigheden. Ook deze training bestaat uit zes actieve bijeenkomsten, die plaatsvinden in de sporthal. De coach kan leerlingen die baat kunnen hebben bij één van deze trainingen aanmelden bij de betreffende trainer.

De leerling met faalangst wordt aangemeld door de coach bij de ondersteuningscoördinator. De faalangstreductietraining wordt individueel of in kleine groepjes aangeboden door de orthopedagoog. Het programma richt zich op: bewustwording van het eigen functioneren, vergroten van de sociale vaardigheden, eigen verantwoordelijkheid en ontspanningsoefeningen. Wanneer faalangst diepgewortelde angst is, wordt ondersteund bij toeleiding naar speciale, geïndiceerde zorg.

Voor leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid is er op school een hoogbegaafdheidscoach. Deze coach denkt mee met de individuele coach over passende begeleiding en ondersteunt bij het bieden van uitdaging op maat. Daarnaast organiseert zij bijeenkomsten voor de peergroep, waarin hoogbegaafde leerlingen elkaar ontmoeten, ervaringen delen en samenwerken aan verdiepende opdrachten.

Voor de leerlingen in het examenjaar is er een Examenvreestraining. Deze training richt zich op het verminderen van en leren omgaan met examenvrees. De coach kan de leerling aanmelden voor de intake van deze training. De training wordt 1 keer per jaar aangeboden en duurt 10 weken.

CSG Liudger Burgum beschikt over een speciaal lokaal, Route 5. Binnen deze ruimte is een leerlingbegeleider aanwezig om leerlingen ondersteuning te bieden op het gebied van plannen, organiseren, en het bieden van leerlingbegeleiding. Route 5 biedt leerlingen kortdurende ondersteuning in het opdoen van vaardigheden voor het vergroten van schoolsucces. Ook kan Route 5 langdurige ondersteuning bieden aan de leerlingen met een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Het doel van deze ondersteuning is het vergroten van de vaardigheden zodat het onderwijs aan de leerling zoveel mogelijk plaats kan vinden in de klas. Tevens fungeert Route 5 als brug tussen de situatie in Route 5 en de lessituatie. Deze ondersteuning wordt ingezet door het ondersteuningsteam.

Voorzieningen binnen de school
CSG Liudger Burgum is rolstoeltoegankelijk en beschikt over een lift; ook de leslokalen zijn goed bereikbaar met een rolstoel.

Binnen de school is een mediatheek en zijn er diverse studieruimtes beschikbaar, met zowel individuele als gezamenlijke werkplekken voor leerlingen. Daarnaast is er ruimte voor één-op-één begeleiding en bestaat de mogelijkheid om gebruik te maken van een aparte pauzeruimte, wanneer daar behoefte aan is.

Vanuit ’t Stationnetje is er de mogelijkheid tot deelname aan het MDT-traject. MDT staat voor Maatschappelijke Dienst Tijd. Dit traject wordt begeleid door ’t Stationnetje van KEaRN. Binnen dit traject geven jongeren zelf invulling aan hun MDT door het uitvoeren van een project voor de samenleving. De doelen zijn het vergroten van eigenaarschap over de eigen ontwikkeling, het vergroten van leiderschapsvaardigheden, talentontwikkeling, persoonlijke groei en van betekenis zijn voor de ander. Het traject is beschikbaar voor alle tweedeklassers.

Daarnaast zijn er regelmatig jongerenwerkers van KEaRN aanwezig op de schoollocatie. Zij zijn te vinden in de soos, waar je terechtkunt voor een luisterend oor of een spelletje. Ook organiseren zij (sport)activiteiten tijdens de pauzes. Ze bieden ondersteuning bij wat er speelt en zorgen voor een gezellige en veilige sfeer.

Beschrijving van de extra ondersteuning
Voor een aantal leerlingen is er meer nodig dan de ondersteuning in de basis, zoals de structurele aanpassing van de regels van de opleiding. De verwachting is dat door het oprekken van de ‘spelregels’ deze leerlingen het diploma kunnen halen. De ondersteuning en aanpassingen worden voor een langere tijd voor deze individuele leerling ingezet. Hiervoor wordt een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) opgesteld. Ouder(s)/verzorger(s) en de leerling denken mee in het opstellen en de evaluatie van dit OPP. Zo zijn de ouder(s)/verzorger(s) en de leerling constant inhoudelijk en formeel betrokken bij de beslissingen over de aanpassingen in de extra ondersteuning.    

Omdat de extra ondersteuning altijd maatwerk is, wordt dit door het bevoegd gezag bepaald in

overleg met ouder(s)/verzorger(s) en leerling. Om passende ondersteuning te kunnen bieden, moet eerst duidelijk zijn wat de ondersteuningsbehoefte van een leerling is. Hiervoor zijn twee routes:

Nieuwe leerlingen
Bij de aanmelding van een nieuwe leerling vindt er een warme overdracht plaats. In dit gesprek met de basisschool wordt besproken welke ondersteuning de leerling nodig heeft. Als er sprake is van intensieve of complexe behoeften, wordt de orthopedagoog betrokken. De ondersteuningscoördinator zal samen met de ouders kijken of en hoe we deze ondersteuning op onze school kunnen bieden.

Zittende leerlingen
Bij leerlingen die al op school zitten, begint het signaleren vaak bij de coach of vakdocent, maar ook de leerling zelf of ouders kunnen signalen aandragen. De coach bespreekt signalen in het subteam (een groep collega-coaches) en maakt, indien nodig, afspraken over acties in de klas. Als blijkt dat er tijdelijk meer ondersteuning nodig is dan de basisondersteuning kan bieden, kan gebruik worden gemaakt van interne trajecten of het ondersteuningsteam. De gemaakte afspraken worden vastgelegd in een handelingsplan ondersteuningsbehoefte (haplaob). Ouders en leerlingen worden hier altijd bij betrokken en op de hoogte gehouden.

Wanneer blijkt dat deze extra ondersteuning niet voldoende is, kan de coach, in overleg met de teamondersteuner, een aanvraag doen voor meer intensieve, langdurige ondersteuning bij de ondersteuningscoördinator. Deze coördinator bespreekt de situatie vervolgens in het interne ondersteuningsteam, waar onder andere de orthopedagoog en consulent passend onderwijs deel van uitmaken. Ook de locatiedirecteur is hierbij betrokken. Samen wordt gekeken welke verdere stappen nodig zijn om de leerling optimaal te ondersteunen.

Figuur 2. Proces inzet ondersteuning

Voor leerlingen die (tijdelijk) moeite hebben met de dagelijkse gang van zaken op school, biedt CSG Liudger Burgum verschillende vormen van ondersteuning. Een belangrijk onderdeel hiervan is Route 5, een trajectklas gericht op rust, structuur en begeleiding in een prikkelarme omgeving. Deze voorziening is bedoeld voor leerlingen met (een vermoeden van) ASS of vergelijkbare internaliserende problematiek, zoals angst of depressie, maar ook voor leerlingen die na een periode van afwezigheid langzaam willen re-integreren. Route 5 is dagelijks geopend van 8.15 tot 16.00 uur en op gepaste tijden is er begeleiding door een leerlingbegeleider en de ondersteuningscoördinator. De begeleiders zijn geschoold in: ‘Geef me de 5’ autisme-methodiek.

Binnen de HAVOtop is daarnaast een rustruimte waar leerlingen kunnen ontspannen of zelfstandig werken in een prikkelarme setting. Ook deze ruimte is bedoeld voor leerlingen met ASS of vergelijkbare problematiek en is toegankelijk tijdens schooluren.

Ondersteuning door aanpassingen in de organisatie
Voor sommige leerlingen is het volgen van het volledige lesrooster (tijdelijk) niet haalbaar, bijvoorbeeld door prikkelgevoeligheid, ziekte of langdurige vermoeidheid. In deze gevallen kan gekozen worden voor aanpassingen in het rooster, zodat leerlingen toch zoveel mogelijk vakken kunnen volgen zonder overbelasting. Het doel is altijd om, in overleg met ouders, toe te werken naar een volledige onderwijstijd. Aanpassingen worden vastgelegd in een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) en de locatieleiding beslist over de inzet van deze ondersteuning na overleg met het ondersteuningsteam.

Daarnaast kan er in specifieke situaties gekozen worden voor spreiding van onderwijstijd over meerdere leerjaren, bijvoorbeeld voor leerlingen met een chronische ziekte of lichamelijke beperking. Zo krijgen zij de kans om op hun eigen tempo toe te werken naar een diploma. Deze maatregel wordt in overleg met de examencoördinator, coach en ondersteuningscoördinator afgestemd en ook vastgelegd in een OPP.

Specialisten binnen de school
Binnen CSG Liudger Burgum zijn een aantal specialisten werkzaam:

Orthopedagoog
De orthopedagoog kan worden ingeschakeld om de leerling te ondersteunen bij diverse onderwijsvraagstukken. De inzet van de orthopedagoog gaat altijd via het ondersteuningsteam.

Jeugdgezondheidszorg (JGZ)
De jeugdverpleegkundige is werkzaam binnen de school. In diverse leerjaren wordt er een vragenlijst afgenomen of onderzoek uitgevoerd over leefstijl en gezondheid volgens de planning van de JGZ. De jeugdverpleegkundige kan worden ingezet via het ondersteuningsteam, via het verzuimprotocol of op verzoek van ouder(s)/verzorger(s). In dat laatste geval gaat dit verzoek via de coach.
Vanuit de JGZ is ook een jeugdarts verbonden aan de school. De jeugdarts mag, na toestemming van ouder(s)/verzorger(s), contact opnemen met een behandeld arts van een leerling. De jeugdarts zal vervolgens deze informatie vertalen naar wat er dan op school nodig is voor de leerling.

GIS (Gebiedsteam in School)
Binnen de school is wekelijks een medewerker van het gebiedsteam van de gemeente Tytsjerksteradiel aanwezig voor laagdrempelige inzet. Het GIS kan worden ingezet voor kortdurende hulp en kan ook ondersteunen bij het schakelen naar passende hulpverlening. Het GIS is beschikbaar voor alle leerlingen van de school. Aanmelding gaat via de coach van de leerling.

Leerplichtambtenaar
Vanuit elke gemeente waarvan leerlingen op onze school zitten is een leerplichtambtenaar betrokken bij de school. De leerplichtambtenaar wordt ingezet als het verzuim hoog is. In het verzuimprotocol staat de indicatie wanneer de leerplichtambtenaar ingezet wordt.

Wijkagent
Aan de school is de wijkagent verbonden. De wijkagent is onderdeel van het ondersteuningsteam en schuift aan indien nodig. Daarnaast komt de wijkagent regelmatig op school een kijkje nemen.

Specialisten binnen bestuur, derden of samenwerkingsverband
Binnen het samenwerkingsverband zijn de volgende specialisten werkzaam:

Het consultatieteam
Vanuit het consultatieteam is een vaste medewerker aan de school verbonden om te ondersteunen bij het uitvoeren van Passend Onderwijs.

Thuiszittersteam
Als een leerling thuis komt te zitten wordt de Lifecoach van het thuiszittersteam van het samenwerkingsverband ingeschakeld. De Lifecoach gaat samen met leerling, ouder(s)/verzorger(s) en school opzoek naar de mogelijkheden om toch weer naar een school te gaan.

Extra onderwijsaanbod binnen het bestuur of derden
CSG Liudger Burgum werkt samen met een aantal externe partners. Zo werken we samen met:

Steunpunt Onderwijs Noord en Refit
Steunpunt Noord biedt ondersteuning bij onderwijs aan zieke leerlingen, leerlingen met een lichamelijke beperking en zeer moeilijk lerende leerlingen binnen de reguliere VO-scholen. Deze ondersteuning is aanvullend op de expertise en begeleiding die door het consultatieteam van het samenwerkingsverband binnen de scholen wordt gegeven.

Steunpunt Onderwijs Noord geeft voorlichting en ondersteuning aan docenten met betrekking tot de begeleiding van leerlingen met ondersteuningsvragen op het gebied van fysieke- en/ of somatische beperkingen waarvoor binnen het consultatieteam van het samenwerkingsverband geen expertise beschikbaar is.

Refit is onderdeel van Steunpunt Onderwijs Noord en is voor leerlingen met onverklaarbare somatische klachten. Dit aanbod kan op individuele of in bepaalde gevallen via een groepsgewijze aanpak vorm krijgen.
De inzet van Steunpunt Onderwijs Noord en Refit loopt via het ondersteuningsteam en het samenwerkingsverband.

Kentalis
Leerlingen met taal-spraakproblematiek kunnen begeleid worden door Kentalis. Hiervoor is een indicatie vanuit Kentalis nodig. Kentalis kan de leerling op school begeleiden en voorlichting geven aan het docententeam.

Visio
Leerlingen met een visuele beperking kunnen begeleid worden door Visio. Hiervoor is een indicatie vanuit Visio nodig. Visio kan de leerling op school begeleiden en voorlichting geven aan het docententeam.

OZL (Ondersteuning Zieke Leerlingen)
Leerlingen die langdurig en/of chronisch ziek zijn kunnen worden ondersteund door OZL. OZL begeleidt de leerling en geeft praktische, morele en vakinhoudelijke steun met als doel dat de leerling een regulier VO-diploma haalt. Het inzetten van deze ondersteuning vereist een medische verklaring. Het aanvragen van deze ondersteuning gaat via het ondersteuningsteam.

CSG Liudger wil een scholengemeenschap zijn waar mensen tot hun recht komen en zich tegelijkertijd geborgen voelen. We proberen daarom pesten, discriminatie, geweld en andere vormen van ongepast gedrag zoveel mogelijk te voorkomen.

Schoolveiligheidsbeleid
Onze scholengemeenschap beschikt over een  schoolveiligheidsbeleid. Hierin staat de visie van de school op sociale en fysieke veiligheid. Onderdeel van het plan zijn een pestprotocol per school, een protocol schorsing en verwijdering en een protocol ongewenst gedrag. 

Leerlingenstatuut
In het leerlingenstatuut van CSG Liudger Burgum staan de rechten en plichten van leerlingen. 

Afspraken binnen de school
In een schoolgebouw gaan dagelijks vele mensen met elkaar om. Het spreekt vanzelf dat er bepaalde regels zijn waar eenieder zich aan moet houden. Dat zijn om te beginnen gewone regels van fatsoen, waaronder: taalgebruik, netheid in lokalen, gangen, de kantine en andere ruimten en het respectvol omgaan met elkaar. Ook zijn er centrale school afspraken om voor iedereen een sfeer van veiligheid en redelijkheid te scheppen.  

Ongewenste omgangsvormen
In het protocol ongewenste omgangsvormen leest u hoe we omgaan met ongewenste omgangsvormen. 

Anti-pestcoördinator
Elke vorm van pesten, geweld, discriminatie en intimidatie wordt door ons niet geaccepteerd. We streven naar een -in alle opzichten- veilige school. Wordt uw kind gepest? Neem dan contact op met onze anti-pestcoördinatoren:

  • M. van der Meer
  • P. van Apeldoorn

De anti-pestcoördinator coördineert het beleid in het kader van het tegengaan van pesten en vormt het aanspreekpunt voor leerlingen en ouders wanneer ze te maken krijgen met pesten. Meer informatie over ons beleid tegen pesten staat in ons pestprotocol. 

Kijk voor een overzicht van alle protocollen op de pagina documenten en downloads.

Vakanties

Herfstvakantieza 18 oktober t/m zo 26 oktober 2025
Kerstvakantieza 20 december 2025 t/m zo 4 januari 2026
Voorjaarsvakantieza 21 februari t/m zo 1 maart 2026
Goede vrijdag*vr 3 april 2026
Tweede Paasdagma 6 april 2026
Mei vakantie , incl. Koningsdag en Bevrijdingsdagwo 22 april  t/m di 5 mei 2026
Hemelvaartdo 14 mei 2026
Dag na Hemelvaartvr 15 mei 2026
Tweede Pinksterdagma 25 mei 2026
Zomervakantieza 4 juli t/m zo 16 augustus 2026

Organisatiedagen*
Ma 25 augustus: start schooljaar team
Do 2 oktober: studiedag
Woe 8 oktober: studiedag
Di 2 december: studiedag
Ma 5 januari: studiedag
Di 3 februari: studiedag
Vrij 3 april: studiedag

* Deze dagen zijn voor het personeel werkdagen en voor leerlingen vrije dagen.

Roosters
De roosters worden gemaakt op basis van de geldende lessentabellen. Gedurende het schooljaar kunnen roosterwijzigingen optreden. Roosterwijzigingen worden gecommuniceerd via Somtoday.

Lessen

Lestijden

Groep 1: klassen 1 en 3
1e uur: 08.15-09.00 uur
2e uur: 09.00-09.45 uur
3e uur: 9.45-10.30 uur
Pauze: 10.30-10.45 uur
4e uur: 10.45-11.30 uur
5e uur: 11.30-12.15 uur
Pauze: 12.15-12.45 uur
6e uur: 12.45 -13.30 uur
7e uur 13.30-14.15 uur
Pauze: 14.15-14.30 uur
8e uur: 14.30-15.15 uur
9e uur: 15.15-16.00 uur

Groep 2: Klassen 2 en 4
1e uur: 08.15-09.00 uur
2e uur: 09.00-09.45 uur
Pauze: 9.45-10.00 uur
3e uur: 10.00-10.45 uur
4e uur: 10.45-11.30 uur
Pauze: 11.30-12.00 uur
5e uur: 12.00-12.45 uur
6e uur: 12.45 -13.30 uur
7e uur: 13.30-14.15 uur
Pauze: 14.15-14.30 uur
8e uur: 14.30-15.15 uur
9e uur: 15.15-16.00 uur

Lessentabel
Ben je benieuwd naar onze lessentabel? Download hem dan hier. 

Om de begeleiding te bieden die leerlingen nodig hebbben, vinden we een goed contact en duidelijke communicatie met de leerling en ouders erg belangrijk.

Voortgang

Voortgangsgesprekken
De coach plant drie keer per jaar een voortgangsgesprek in met de leerling en ouder(s).  Dit noemen we een COL gesprek (coach-ouder-leerling). Tijdens dit gesprek bespreken jullie hoe het gaat en wat uw kind nodig heeft om de doelen te behalen.   

Somtoday
Wij maken gebruik van Somtoday. Somtoday is het portaal voor leerlingen en ouders om het rooster, cijfers, huiswerk, berichten en studieplanning in te zien. We bewaren gegevens van iedere leerling, waaronder informatie van de basisschool, testresultaten, verslagen, oudergesprekken en rapportvergaderingen.

Somtoday is toegankelijk voor docenten, de decaan en de schoolleiding. Ook maken we gebruik van de digitale cijferverwerking in Somtoday, zodat leerlingen en ouders altijd inzicht hebben in de behaalde cijfers. 

Communicatie

Ouderavonden
Een aantal keer per jaar organiseren wij een ouderavond. Tijdens deze avond informeren wij u over diverse schoolaangelegenheden die belangrijk zijn voor u en uw kind. Tevens organiseren we af en toe ouderavonden die als doel hebben het welzijn van de kinderen te bevorderen, bijvoorbeeld over het tienerbrein.

Nieuwsbrief
Ouders ontvangen circa 5 keer per jaar een digitale nieuwsbrief. Hierin staat belangrijke informatie over de school. Ook laten we u middels de nieuwsbrief meeleven met wat er op school gebeurt. 

Plaatsing
Als school hebben we regelmatig contact met de basisscholen uit onze regio. Samen zorgen we voor een goede overdracht van de basisschool naar het voortgezet onderwijs. Plaatsing vindt altijd in overleg met de basisschool plaats. 

Klassen
Bij ons op school hebben we de volgende klassen:

  • vmbo basisberoepsgerichte leerweg
  • vmbo kaderberoepsgerichte leerweg 
  • vmbo theoretische leerweg
  • havo
  • havo meertalig
  • vwo meertalig
  • Modus*

* Modus is een aparte klas, met leerlingen van alle niveaus. 

Kennismaken
Voor de zomervakantie organiseren wij een kennismakingsdag voor alle eerstejaars. Tijdens deze dag maken de leerlingen alvast kennis met hun klasgenoten en de coach. Daarnaast ontvangen ze een welkomstpakket, met informatie over de start van het schooljaar, schoolbenodigdheden, etc. In de eerste lesweken, ook wel de Gouden Weken genoemd, is er veel aandacht voor het kennismaken. Daar hoort natuurlijk ook een gesprek met de leerling en ouder(s) bij.   

Beleid ten aanzien van lesuitval
Wij streven naar zo weinig mogelijk lesuitval. Wanneer een docent niet aanwezig kan zijn vanwege bijvoorbeeld ziekte of een cursus, worden de lessen door andere collega’s gegeven. Als dit niet mogelijk is en een les toch moet vervallen, kijken we naar alternatieven. Denk aan het verplaatsen van andere lessen, op school werken aan het huiswerk of aan projecten. 

Ziek of afwezig

Schoolverzuim
Elke dag houden wij de aanwezigheid van onze leerlingen bij. Als het niet duidelijk is waarom een leerling afwezig is, nemen we contact op met de ouders. Als een leerling zonder geldige reden afwezig is, moeten we  maatregelen nemen. Samen met de ouders doen we er alles aan om dit te voorkomen. Als de genomen maatregelen niet het gewenste resultaat opleveren, informeren we de leerplichtambtenaar.

Ziek melden of afwezig
Is uw kind ziek of afwezig? Meld uw kind dan tussen 7.30 en 8.30 uur afwezig door te bellen naar de administratie, tel: 0511–460 260.

Verlof

Bijzonder verlof
In de Leerplichtwet staat dat jongeren tot 18 jaar de school moet bezoeken als er onderwijs wordt gegeven. Leerlingen mogen dus nooit zomaar van school wegblijven. In een aantal gevallen is een uitzondering op deze regel mogelijk. Voor de eerste veertien dagen van het schooljaar geldt de wettelijke bepaling dat er geen vrij gegeven mag worden. 

In het protocol Afspraken aanvragen verlof staan de uitzonderingen en bijbehorende regels. Wil je verlof aanvragen? Download dan het aanvraagformulier. Kijk voor meer informatie over de leerplicht op de site van de Rijksoverheid.

Studiemateriaal

Studieboeken
De school bestelt het boekenpakket voor alle leerlingen. In de zomer wordt dit pakket thuisbezorgd. Het gaat om alle voorgeschreven schoolboeken vanuit school.

Extra materialen
Voor sommige vakken zijn aanvullende materialen nodig, zoals een passer, woordenboek of rekenmachine. Deze materialen zijn voor eigen rekening. Deze materialen kunt u bestellen via de webshop van OsingadeJong (www.osingadejong.nl), maar ze zijn ook verkrijgbaar bij andere winkels. We adviseren in elk geval om, voor de start van leerjaar 1, de volgende materialen aan te schaffen:

  • 1 passer
  • 1 geodriehoek
  • potloden: HB, 2H en 2B
  • USB-stick (minimaal 4 GB)
  • 1 rekenmachine: Casio fx-82NL

Voor vragen over de schoolboeken en/of extra materialen kan contact opgenomen worden met de afdeling leermiddelen via leermiddelen@fierderonderwijs.nl.

Laptop
Wij werken met laptops. De laptop wordt gebruikt ter ondersteuning van het leerproces en als aanvulling op de boeken. Het aanschaffen van een laptop kan tegen een gereduceerd tarief via onze samenwerkingspartner. Alle nieuwe leerlingen krijgen een gebruikersnaam en wachtwoord om computergebruik mogelijk te maken. Daarnaast krijgen alle leerlingen kosteloos Office365. Kijk voor meer informatie op www.cgliudger.nl/laptop

Kluisjes
We raden leerlingen aan om een kluisje te huren, voor het bewaren van waardevolle spullen, boeken en kleding. Het huren van een kluisje is gratis. Voor aanvang van het schooljaar ontvangt u hier meer informatie over. 

Kopieerpas
In het eerste jaar ontvangt iedere leerling een kopieerpas met een tegoed van €5,00. Met deze pas kan een leerling kopiëren, printen en boeken lenen in de Mediatheek. Bij beschadiging (door eigen toedoen) of verlies wordt een nieuwe pas verstrekt tegen betaling van van € 10,00.

Schoolkosten
Het volgen van onderwijs bij CSG Liudger is zoals de wet voorschrijft kosteloos. Dit betekent dat ouders niet hoeven te betalen voor het reguliere onderwijs en voor de schoolboeken en/of leermiddelen. 

Ouders hebben wel te maken met schoolkosten. Dan gaat het om aanschaf van persoonsgebonden materiaal zoals bijvoorbeeld schriften, praktijkkleding, gereedschap etc.  Daarnaast vraagt school om een laptop aan te schaffen. Dit is geen verplichting. Met ouders die geen laptop aan kunnen schaffen of vanuit principiële redenen niet aan willen schaffen, worden afspraken gemaakt. Het is mogelijk een eigen laptop mee te nemen, mits deze voldoet aan de daarvoor opgestelde specificaties

Vrijwillige ouderbijdrage
Onder de algemeen vrijwillige ouderbijdrage vallen de kosten voor alle extra activiteiten of programma’s buiten het verplichte lesprogramma om die door school worden georganiseerd of in opdracht van school worden georganiseerd. Dit is een vrijwillige bijdrage. Leerlingen mogen altijd aan deze extra activiteiten of programma’s meedoen. Als school ontvangen wij echter niet voldoende middelen om het aansprekende onderwijs dat wij onze leerlingen willen bieden ook te kunnen betalen. Wij vragen daarom van de ouder(s)/verzorger(s) een vrijwillige bijdrage. Deze bijdrage bestaat uit een algemeen gedeelte en een school-specifiek gedeelte. 

Algemeen gedeelte
De algemene vrijwillige ouderbijdrage is voor alle scholen van CSG Liudger € 50,00 per leerling. De bijdrage wordt gebruikt voor betaling van bijvoorbeeld identiteit en sport,- en culturele activiteiten.

Schoolspecifiek gedeelte
Deze kosten worden gesplitst in kosten welke horen bij de gekozen opleiding en kosten voor excursies en/of activiteiten. De opleidingskosten zijn afhankelijk van de gekozen opleiding en keuzevakken. Het betreft hier bijvoorbeeld de kosten voor werkstukken voor technische vakken die door leerlingen mee naar huis genomen kunnen worden en een vrijwillige bijdrage in de kosten van materialen. Om het onderwijsprogramma te verlevendigen, het groepsverband te verstevigen en om leerlingen extra te motiveren organiseren wij regelmatig excursies. Dit aanbod verschilt per opleiding. Leerlingen zullen nooit om financiële redenen worden uitgesloten van het volgen van onderwijs en van het meedoen aan extra activiteiten en excursies.

Toelichting schoolkosten

Kijk voor meer informatie, de tegemoetkomingen en betaling van de schoolkosten op de pagina schoolkosten. Vragen? Neem gerust contact op met de de financiële administratie: schoolkosten@fierderonderwijs.nl.

Verzekeringen

Ongevallenverzekering
Op basis van de ongevallenverzekering is iedereen die betrokken is bij schoolactiviteiten (leerlingen, personeel en vrijwilligers) verzekerd. De verzekering geeft recht op (beperkte) uitkering wanneer een ongeval tot blijvende invaliditeit leidt. Ook zijn de geneeskundige en tandheelkundige kosten voor een deel meeverzekerd, voor zover de eigen verzekering geen dekking biedt. Materiële schade (zoals een kapotte bril of fiets) valt niet onder de
dekking. Deze verzekering is van kracht tijdens de schooluren en tijdens het van huis naar school en omgekeerd gaan, maar maximaal een uur voor en na schooltijd. De verzekering is eveneens van kracht voor alle activiteiten die onder verantwoordelijkheid van de school plaatsvinden buiten de reguliere schooltijden.

Aansprakelijkheid en schade
Soms wordt er schade toegebracht aan eigendommen van de school of van een medeleerling. Als deze schade opzettelijk of door onvoorzichtigheid wordt aangericht, moet deze betaald worden. Jongeren >14 jaar zijn persoonlijk aansprakelijk als zij schade aan derden toebrengen. Jongeren<14 jaar kunnen zelf niet aansprakelijk worden gesteld voor schade aan derden. Ouders zijn dan aansprakelijk. Het is voor ouders van belang dat zij een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren hebben afgesloten. De meeste verzekeringen dekken ook de aansprakelijkheid van de inwonende kinderen. Het kan ook voorkomen dat “de school” schade veroorzaakt en dus aansprakelijk is. CSG Liudger heeft een verzekering afgesloten. Het gaat daarbij om verwijtbare schade. De school is niet aansprakelijk voor vermissing of vernieling van eigendommen van leerlingen door medeleerlingen of anderen.

Reisverzekering
Als school hebben wij een doorlopende reisverzekering afgesloten voor buitenlandse schoolreizen. Hierbij worden waar nodig vergoedingen verstrekt (tot een bepaald maximum) bij verlies, diefstal van of schade aan eigendommen. 

Wij gaan zorgvuldig om met de privacy van leerlingen. Voor het geven van onderwijs, het begeleiden van leerlingen en de vastlegging daarvan in de administratie van school, worden er gegevens over en van leerlingen vastgelegd. Deze gegevens worden persoonsgegevens genoemd.

Privacyverklaring
Het vastleggen en gebruik van deze persoonsgegevens wordt beperkt tot alleen die informatie die strikt noodzakelijk is voor het onderwijs en de begeleiding. Deze gegevens worden beveiligd opgeslagen en de toegang daartoe is beperkt.

Wij maken ook gebruik van digitaal lesmateriaal. De leveranciers van dit materiaal ontvangen een beperkt aantal leerlinggegevens. Daarnaast zijn duidelijke afspraken met leveranciers gemaakt over het gebruik van persoonsgegevens om misbruik te voorkomen. Leerlinggegevens worden enkel gedeeld met andere organisaties als ouders daar toestemming voor hebben geven, tenzij uitwisseling verplicht is volgens de wet. In de privacyverklaring en het privacyreglement van CSG Liudger staat onder meer hoe CSG Liudger omgaat met persoonsgegevens en de beveiliging ervan.

Daarnaast delen we persoonsgegevens met andere organisaties binnen de EU. In veel gevallen zijn we wettelijk verplicht om persoonsgegevens met deze organisaties te delen of is er een samenwerkingsovereenkomst afgesloten.  Voorbeelden zijn het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs, de leerplichtambtenaar, de instellingsaccountant, de Inspectie van het Onderwijs, de gemeente en het ministerie van OCW (DUO) of scholen binnen een samenwerkingsverband. In de samenwerkingsovereenkomst staat beschreven hoe de gegevensbescherming is geregeld m.b.t. de leerlingen, ouders en personeelsleden van de andere school.

Functionaris gegevensbescherming
Elke school moet een Functionaris Gegevensbescherming (FG) hebben. CSG Liudger heeft dit binnen de Fricolore-groep opgepakt, samen met de Lumen Group. De FG begeleidt onze school bij de verdere uitwerking van de wet- en regelgeving met betrekking tot beveiliging persoonsgegevens. De FG heeft een onafhankelijke positie en kan de school aanwijzingen geven als er niet zorgvuldig wordt omgegaan met persoonsgegevens. Vragen, tips of klachten? Neem contact op met de Lumen Group www.lumengroup.nl of fg@lumengroup.nl

Toestemmingsverklaring AVG
Om persoonsgegevens van leerlingen te gebruiken, moeten we toestemming vragen van ouders en leerlingen (<16 jaar). Wij registreren deze toestemming via het leerlingvolgsysteem SOMtoday. Iedere ouder van een leerling tot 16 jaar wordt gevraagd om wel dan niet toestemming te geven op de profielpagina van de leerling. Het betreffen vragen gericht op het gebruik van persoonsgegevens anders dan noodzakelijk voor het onderwijs en de begeleiding, zoals het gebruik van foto’s of publicatie van namen. Zonder deze toestemming mogen persoonsgegevens niet gebruikt worden. Door het gebruik van een online registratie kunnen leerlingen en ouders de toestemming altijd eenvoudig inzien en aanpassen.

Privacy Officier
Fierder Onderwijs heeft een Privacy Officier in dienst voor alle scholen die vallen onder Fierder Onderwijs. Vragen? Neem gerust contact op via privacy@fierderonderwijs.nl.

Protocollen en documenten
Hieronder vindt u belangrijke documenten en protocollen van CSG Liudger Burgum. Staat het document er niet tussen? Kijk dan op de pagina documenten en downloads. Op deze pagina vindt u alle documenten en protocollen van CSG Liudger. 


Beleid

Beleid 18+
Volgens de wet is iemand die 18 jaar is meerderjarig en zelf bevoegd tot handelen. Een leerling kan dan allerlei zaken, die voorheen door ouders gedaan werden (zoals rapporten tekenen en vrij vragen), voortaan zelf doen. Naast die rechten zijn er ook de plichten om bijdragen die voorheen door ouders betaald werden, nu zelf te betalen. Wij houden ons aan de wettelijke regel van zelfstandigheid wat betreft rechten en plichten van deze meerderjarige leerlingen. Willen jullie liever verder gaan op de oude voet (waarbij ouders de schoolzaken voor de leerling regelen), dan kan dat ook. Is dat laatste het geval, dan kunnen jullie dat aan school laten weten door middel van een standaardbrief, die zowel door de leerling als ouders moet worden ondertekend. Deze brief wordt een maand voordat een leerling 18 jaar wordt verzonden. De verklaring blijft gedurende de rest van de schoolperiode geldig.

Programma van toetsing en examenreglement
In het Programma van Toetsing (PT) staat alle informatie over de toetsing in de onderbouw. In het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA) en het examenreglement worden alle regels en afspraken rondom toetsing voor de bovenbouw geregeld. Denk aan: een overzicht van de leerstof voor het schoolexamen voor elk vak, uitslagregels, aanwijzingen voor het afleggen van tentamens en examens, enzovoort. Voor vragen kan contact opgenomen worden via burgum@csgliudger.nl

Toetsing en bevordering
De schoolresultaten kunnen aanleiding zijn om over te stappen naar een ander onderwijstype. Dat gaat altijd in overleg. Je praat dan samen met je ouders, coach en indien noodzakelijk met de (leerjaar)coördinator, teamleider of de decaan.

Klachtenregeling
Voorkomen is beter dan genezen, maar de praktijk leert: waar samengewerkt wordt, gaan dingen soms niet naar wens. CSG Liudger vindt het belangrijk dat klachten vroegtijdig kenbaar worden gemaakt. Klachten kunnen gemeld worden bij de coach. Voor de meeste klachten/bezwaren wordt, na goed overleg, een oplossing gevonden. Wanneer dat niet lukt, wordt de teamleider ingeschakeld en in laatste instantie de schooldirecteur. Komen de betrokken partijen er niet uit, dan kan – via het College van Bestuur – een klacht worden ingediend bij de interne klachtencommissie. Ten slotte staat altijd de mogelijkheid open om een klacht bij de externe landelijke klachtencommissie in te dienen. Kijk voor onze klachtenregeling op de pagina documenten en downloads.

Gezonde school
We besteden veel aandacht aan de gezondheid en het welzijn van leerlingen en medewerkers. Dit door het organiseren van activiteiten rondom gezondheid en het inrichten van een gezonde kantine. Ook in de lessen wordt aandacht besteed aan thema’s rondom bijvoorbeeld bewegen en sport, gezonde voeding, alcohol, roken, drugspreventie, mediawijsheid en hygiëne. Daarnaast besteden we aandacht aan een veilige schoolomgeving en voor de persoonlijke en sociale ontwikkeling van de leerlingen. We volgen daarbij de richtlijnen van de Gezonde School. Meer informatie staat op www.gezondeschool.nl

Rookvrij schoolplein en rookvrije zones
Het schoolplein van CSG Liudger Burgum is volledig rookvrij. Daarnaast hebben we met de gemeente Tytsjerksteradiel de afspraak om gezamenlijk te werken aan een Rookvrije Generatie in de gemeenten.

Verkeersveiligheidslabel Fryslân
CSG Liudger Burgum is een gecertificeerd verkeersveilige school. Met het project VerkeersVeiligheidsLabel Fryslân voor scholen in het basis- en voortgezet onderwijs, wil het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Friesland (ROF) verbetering en intensivering van verkeerseducatie en een verkeersveilige schoolomgeving realiseren. De uitvoering is in handen van een projectgroep van het ROF. In deze projectgroep zitten medewerkers van onderwijsbegeleidingsdienst Cedin, Veilig Verkeer Nederland, Stichting Bevordering Verkeerseducatie (SBV) en de Provincie Fryslân.

Gebruik mobiele telefoons
CSG Liudger Burgum hanteert een beleid volgens ’thuis of in de kluis’. De mobiele telefoon gaat in de kluis zodra leerlingen op school komen. Buiten school, dus ook op het schoolplein, mag de telefoon gebruikt worden, maar op alle overige plekken niet. We willen daarmee rust en focus bieden in de lessen en in de pauzes zorgen voor meer sociale interactie. 

CSG Liudger Burgum
Tj. H. Haismastraat 1
9251 AT Burgum
Telefoon: 0511 – 460 260
E-mail: burgum@csgliudger.nl
Website: www.csgliudger.nl/burgum
Instagram: www.instagram.com/csg_liudgerburgum

Schoolleiding

 
Centrale administratie Fierder Onderwijs

Postbus 715 9200 AS Drachten
Telefoon: 0512 305 700
E-mail: info@fierderonderwijs.nl

Heb je nog vragen over de schoolgids?

Neem dan gerust contact op!